שוברים את מיתוס המוח הזוחלי

תורת האבולוציה מלמדת אותנו שמינים משתנים עם הזמן, ואכן, לאורך השנים המוח האנושי גדל והתפתח, מה שכנראה גרם לכך שצברנו יכולות שכליות מרשימות שאפשרו לנו להגיע לאן שהגענו. אבל העקרון הזה הוליד את אחד המיתוסים המפורסמים בקשר למוח, שלפיו בבסיס המוח שלנו נמצא איזשהו “מוח זוחלי” שהתפתח בשלב מוקדם באבולוציה, ומשותף לכל בעלי החוליות, כולל הזוחלים והיונקים, מוח שמסוגל לבצע תפקידים בסיסיים בלבד. בתקופות מאוחרות יותר, לפי אותו המיתוס, התפתחו אזורי מוח מורכבים יותר, למשל “מוח יונקי” שמשותף לכל היונקים, ובסוף אזורים נוספים שיוצרים “מוח מתקדם” שקיים רק אצל בני האדם, ומאפשר לנו להפגין יכולות שכליות מרשימות.

כמובן שסביב המיתוס הזה התפתחו קומות של השערות ושמועות. כל “מוח” כזה, אומרים רבים, הוא יישות נפרדת. ויש מצבים ש”המוח הזוחלי” שולט בנו באופן לא מודע, וגורם לנו להתנהגויות חייתיות ולא אנושיות, וצריך לרסן אותו להתמודד איתו. אבל המיתוס הזה רחוק מלהיות מדויק, וזו הזדמנות טובה להפריך אותו.

מפיצי המיתוס הזה נסמכים על האופן שבו המוח פנוי. הם אוהבים לזהות את שלוש הרמות הללו כחלקים שנבנו מלמטה למעלה, או מבפנים החוצה. בחלק התחתון של המוח נמצאים גזע המוח והמוח הקטן, הם אכן מעורבים בתפקודים בסיסיים כמו שליטה על קצב הלב והנשימה, שיכוך כאב, מצב ההכרה, תנועות ושיווי משקל. לכן קל לזהות את האזורים האלה עם “מוח זוחלי”. אם נעלה מעט נגיע למוח הגדול, שאת “המוח היונקי” הם ממקמים במרכזו, שם נמצאים אזורים שקשורים לזכרון, רגשות, מוטיבציה והרגלים. קליפת המוח שמקיפה את אותם גרעינים קשורה לתפקודים גבוהים כמו קבלת החלטות, שפה, יכולות מתמטיות, חשיבה מופשטת ועוד.

לכאורה, זה ממש נראה מבנה הדרגתי שיכול להתפתח עם הזמן, “מלמטה למעלה”, מגרעינים בסיסיים במרכז ועד לקליפה מורכבת שמקיפה אותם. מזוחלים חסרי אינטילגנציה, ועד לאדם הנעלה. אבל במציאות, יש בעייה אחת משמעותית בבסיס כל המיתוס הזה, שבגללה הוא לא נכון, והיא שכנראה התומכים שלו לא טרחו להסתכל על המוח של זוחלים או יונקים אחרים.

כשעושים את זה מגלים משהו פשוט מאוד: כמעט לכל בעלי החוליות, החל מהדגים, דרך הזוחלים ועד לאדם, יש את אותם מבנים מוחיים. גם לדגים יש קליפת מוח, וגם לזוחלים יש מערכת לימבית. אמנם נכון להגיד שליונקים רבים, בהם האדם, קליפת המוח מסודרת בצורה של שש שכבות, בעוד שלחולייתנים אחרים הסידור אחר. אבל האם זה אומר שאותם בעלי חיים לא מסוגלים להפגין את יכולות “המוח היונקי” ו”המוח המתקדם” כמו רגשות, חברתיות, ויכולות שכליות גבוהות?

התשובה היא לא. גם ללטאות יש יכולת קבלת החלטות, גם לדגים יש יכולות חברתיות, והתניות פחד (שמצריכות הן רגש והן יכולת למידה קונטקסטואלית) עובדות גם על בעלי החוליות עם המוחות ה”פרימיטיביים” ביותר. ואלה רק דוגמאות בודדות. מעבר לכך, יכולות מורכבות מופיעות גם אצל בעלי חיים בלי “מוח יונקי” או “מוח מתקדם”. כולנו מהללים את האינטיליגנציה המרשימה של תמנונים, אבל הם מגיעים ליכולות אלו עם מוח של רכיכה שבנוי אחרת לגמרי משלנו. וגם מוח החרק הפשוט לכאורה של הדבורים לא מונע מהן ליצור מבנים חברתיים מורכבים, לפתח תקשורת שהיא מאין שפה ואפילו ללמוד לספור ולשחק כדורגל.

חשוב גם לדעת שיכולות גבוהות נמצאות גם במבנים שמזוהים עם “המוח הזוחלי”, כך למשל המוח הקטן קשור ללמידה, זכרון, שפה, וגם לאוטיזם.

דבר אחרון במיתוס שצריך לשבור הוא את התפיסה שמדובר ב”שלושה מוחות שונים”, שאולי אפילו נלחמים וסותרים זה את זה. המוח שלנו ממש לא בנוי כשלושה מוחות. נהפוך הוא, המוח שלנו הוא איבר אחד שהאזורים בו מדברים אחד עם השני ונעזרים זה בזה כל הזמן. כשאתם מביעים רגש, גם אזורים “אינטיליגנטיים גבוהים” פועלים ומספקים קונטקסט לאותו רגש, וגם אזורים “נמוכים” יותר פועלים, ולמשל משנים את קצב הלב בהתאם לאותו רגש.

כך שהמסקנה היא שאם אתם דואגים מכך שאתם צריכים לשלוט במוח הזוחלי שלכם, אין לכם סיבה לחשוש יותר, וזאת מהסיבה הפשוטה שאין לכם שום מוח שכזה.

אני רוצה להודות לתומכי הפטריאון של הבלוג, ובראשם למתן רינג, יובל שער, בני גויכמן ותמר כהן, התומכים המובילים. אם התוכן עניין אתכם, אני מזמין אתכם להפוך גם לתומכים, לעזור ל”סיור מוחות” לצמוח ולקבל מגוון רחב של הטבות כמו תכנים בלעדיים, יכולת להשפיע על הנושאים וצפייה בפוסטים לפני כולם. פרטים נוספים כאן

הצטרפו לרשימת התפוצה של הבלוג וקבלו את התכנים ישירות למייל

 

חלקי המוח בתמונה כחלק ממיתוס המוח הזוחלי:
ג
זע המוח (בכחול) והמוחון (בירוק) שנמצאים בבסיס “המוח הזוחלי”
המערכת הלימבית (באדום) שנמצאת בבסיס “המוח היונקי”
קליפת המוח (בורוד) שבבסיס “המוח המתקדם”
מקור: ויקיפדיה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *