החוקר שהצליח להבין כיצד המוח בנוי, נגד כל הסיכויים

אם תבקשו ממדענים שירכיבו רשימה של החוקרים הגדולים ביותר בהיסטוריה של חקר המוח, סביר להניח ששם אחד יחזור על עצמו מעל כולם: סנטיאגו רמון אי קחאל. החוקר הספרדי הזה, אדם רב פעלים, עמד בגאון נגד אחד המדענים הגדולים של דורו, והשתמש בשיטות של יריבו כדי להראות שדווקא הוא צודק, ובכך גילה את אחד הגילויים החשובים בהיסטוריה של מדעי המוח.

זה קרה עוד בסוף המאה ה-19. באותה התקופה לא ידעו כיצד המוח בנוי. המדען האיטלקי קמילו גולג’י, שהתגליות החשובות שלו בביולוגיה הובילו לכך שלא מעט חלקים שונים בגוף שלכם קרויים על שמו (למשל אברון גולג’י בתאים, מערכת חישת מתח השרירים וכמה סוגי תאי עצב) האמין שהמוח עשוי ממקשה אחת של חומר שהמידע החשמלי עובר בו ברציפות לאורך כל הדרך. זה היה רעיון פשוט והגיוני ולכן הוא זכה לפופולאריות רבה.

גולג’י פיתח שיטה שבה הוא השתמש כדי לנסות לתת תוקף לתיאוריה שלו. השיטה, שנקראת באופן לא מפתיע “שיטת גולג’י”, מאפשרת לצבוע מבנים במוח כך שניתן לראות אותם טוב יותר תחת מיקרוסקופ. גולג’י הצליח לראות כך לראשונה שרקמת המוח אכן מורכבת מגופים מרכזיים (מה שקרוי היום “גופי התא”), ושמהם יוצאים שלוחות שונות. אך כשמתרחקים עם השלוחות מהגוף המרכזי, הצביעה נהיתה איכותית פחות ופחות, ולא היה ניתן לראות מה קורה בקצוות. אבל גולג’י עדיין האמין שכל השלוחות האלה מחוברות אחת לשניה, והחשמל עובר כך בקלות ביניהן ומעביר את המידע בכל רחבי המוח.

אבל מדען אחד חשב אחרת. זהו כמובן רמון אי קחאל, שמלבד היותו חוקר היה בעל חיבה עזה לאומנות. קחאל נדהם מהתמונות של גולג’י, אבל הוא האמין שהמוח הוא לא מקשה אחת אלא מורכב מהמון תאים עצמאיים. השיפורים שהוא ביצע בשיטה של גולג’י אפשרו לו לראות את המוח טוב יותר, ולשים לב שהוא אכן צודק. קחאל היה כאמור גם אומן חובב, והוא צייר את התאים שהוא ראה במיקרוסקופ, והציג אותם כראייה לכך שאכן המוח בנוי משורה של מבנים קטנים עצמאיים שלא מחוברים אחד לשני.

אז כיצד המידע עובר בין התאים? המדע ידע כבר אז על החשמל שבמוח, אבל לפי הממצאים של קחאל, אם התאים לא מחוברים, החשמל לא יכול לעבור ברצף. קחאל האמין שהוא “קופץ” מתא לתא. ורק במאה ה-20 התגלה שבין התאים יש מרווח קטן מאוד שנקרא “סינפסה”, וכאשר אות חשמלי מגיע לקצה של תא אחד, מופרש לתוך הסינפסה חומר כימי, כשהחומר הכימי הזה נקלט בתא שממול, התא יוצר אות חשמלי, וכך בעצם המידע עובר בין התאים, חשמל שמומר לחומר כימי שמומר לחשמל וחוזר חלילה.

בשנת 1906, באופן מעניין ואולי מעט אירוני. קחאל וגולג’י זכו יחדיו בפרס נובל בפיזיולוגיה ורפואה. קחאל על הגילוי פורץ הדרך שאפשר להבין את המוח, וגולג’י על פיתוח השיטה שאפשרה את הגילוי. למעשה זה היה פרס הנובל הראשון שהוענק למחקר על המוח. והוא יישב בצורה מעניינת את המצב כך ששני היריבים הגדולים זכו יחד בקרדיט החשוב מכל.

בנימה אישית אני יכול להגיד שעד היום מרגש אותי לצפות בציורים של קחאל. אנחנו יודעים כל כך הרבה היום על המבנה של המוח והתאים השונים שבו, והטכנולוגיה שקיימת היום מאפשרת לנו לראות את התאים בצורה כל כך מורכבת וברזולוציה גבוהה. אבל אם נחזור שתי מאות לאחור, לזמן שהמדע עוד לא ידע כמעט דבר על מבנה המוח, הציורים של קחאל נותנים לנו מבט לרגע שבו חוקר אחד הבין שהוא מצליח לראות משהו שאף אחד לפניו עוד לא ראה, משהו שהולך לשנות את העולם.

 

אני רוצה להודות לתומכי הפטריאון של הבלוג, ובראשם למתן רינג, עינבל רמות, שרה עטיה ושריתי סקויאר, התומכים המובילים. אם התוכן עניין אתכם, אני מזמין אתכם להפוך גם לתומכים, לעזור ל”סיור מוחות” לצמוח ולקבל מגוון רחב של הטבות כמו תכנים בלעדיים, יכולת להשפיע על הנושאים וצפייה בפוסטים לפני כולם. פרטים נוספים כאן

הצטרפו לרשימת התפוצה של הבלוג וקבלו את התכנים ישירות למייל

 

תאי עצב במוח (באזור שנקרא הטקטום) כפי שסנטיאגו רמון אי קחאל צייר אותם, לכל תא יש שלוחות, אבל התאים לא מחוברים אחד לשני (מתוך הספר “Estructura de los centros nerviosos de las aves” שפורסם ב-1905)

1 thought on “החוקר שהצליח להבין כיצד המוח בנוי, נגד כל הסיכויים”

  1. כרגע קראתי את הרשומה שלך באתר הארץ. למדתי על הנושא כשהייתי סטודנטית לתואר השלישי(מסיבות היסטוריות, אני דוקטורית למדעי-הרפואה, כי פעם למדו את חקר-המוח רק לתואר שני ושלישי בבית-הספר לרפואה של הטכניון בחיפה. כיום לומדים את הנושא כבר לתואר ראשון בכול אוניברסיטה בארץ)(ואכן נכדתי החלה לילמוד באוניברסיטה הפתוחה). מאוד מרגש לראות את הצילום של סנטיאגו עם מדף הספרים עם הבריכות הישנות מעור עם קישוטים. לא סתם! והציורים הנהדרים שצייר. היכרתי רק את הרישומים של תאי-העצב. אגב, הספר עצב, שריר, סינפסה. ניקרא אז בצירה ובסגול כתנועה במילה עצב ולא כמו כיום. עצב. יחיד של עצבים. או. תא- עצב. לחילופין. גולג’י וקחאל כן מוכרים אם כי רוב הציבור כיום מתעניין יותר בנושאים הקשורים לכלכלה. הירציתי בהיתנדבות במתנ”ס “אתנחתא”, במועדוני- מיל”ב וגם במעון בו אני גרה. ולאחרונה גם לתלמידי- רפואה שנה ה’ שהיגיעו הנה לעשות case studies על ישישות- הבית. הנושא. המוח בגילנו. המחצית הימנית של המוח במחצית השניה של החיים. וגם ב-day care של שילה ברחוב שושנת הכרמל. “גן זקנות” – סוג של. מרכזי יום. נולדתי בירושלים 1946. אקרא בהמשך עוד רשומות מהבלוג שלך. אכן מעניין. ביתי וטפה(50% מנכדותי גרה כעת בספרד. relo. אכתוב לה על סנטיאגו רמון אי קחאל

Comments are closed.