מהמיטה למקרר: מה הקשר בין חוסר שינה לתשוקה למתוקים?

המוח שלנו הוא כנראה האשם המרכזי בבעיית השמנת היתר שמציפה את העולם. סוכרים הם מקור טוב מאוד לאנרגיה, ומכיוון שהגוף שלנו זקוק לאנרגיה, צריכה שלהם מפעילה את מנגנון החיזוק החיובי במוח, מפרישה דופמין וגורמת לתחושה טובה.

כך ציידים לקטים פרה-היסטוריים למדו אילו מאכלים כדאי לאכול, בהתאם לאנרגיה שהם סיפקו לגוף. אולם כיום, כשאוכל נהפך להיות כל כך זמין, ובפרט עם עליית הממתיקים המלאכותיים, התחושה הטובה כשאנחנו צורכים סוכר עלולה להוביל להתמכרות ולצריכת יתר של מתוק, מה שמוביל להשמנה ולמגוון רחב של בעיות.

הרבה דברים יכולים לגרום לחשק עז לאכילת מתוקים, אבל אחד מפתיע מעט הוא מחסור בשעות שינה. כבר כמה שנים שמחקרים הראו שאנשים עם חסך בשינה נוטים יותר לפתח השמנת יתר. מחקר מפורסם שנערך ב-2013 בחן מה קורה לנבדקים בריאים כשפוגעים בכמות השינה שלהם למשך שבוע. אותם נבדקים החלו לצרוך יותר מזון ועלו במשקל. הפרשת המלטונין שלהם, חלק חשוב מהשעון הביולוגי, השתנתה, וכן הורמונים כמו לפטין וגרלין, שקשורים לעידוד שימוש במאגרי אנרגיה, הופרשו ביתר.

אז מדוע חסך בשינה גורם לנו ללכת יותר למטבח בחיפוש אחר מזון? הסיבה היא כנראה שיותר שעות ערות ביום מצריכות מהגוף יותר אנרגיה. כדי להשלים את מאגרי האנרגיה החסרים, ייתכן שהמוח שולח אותנו לחפש יותר מזון. אלא ששוב, מאחר שמזון זמין סביבנו כל כך, כנראה שדווקא כך נוצרת צריכת יתר של סוכרים, שעם הזמן יכולה להפוך להשמנת יתר.

החוקרים עדיין מנסים להבין מה משתנה במוח בעקבות חוסר שינה. מחקר חדש שיצא ממש לאחרונה מציע שהמערכת האנדוקנבינואידית מעורבת בתהליך. על אף שהמערכת הזו נקראת כך כי צריכה של קנאביס גורמת בין היתר להפעלה שלה, היא גם פועלת במוח באופן טבעי דרך שורה של חומרים שהגוף מייצר. הפעלה של המערכת הזו קשורה להגברת תאבון ולפעילות של חוש הריח, כך שהקשר בינה לבין אכילת יתר נראה הגיוני.

עם זאת, למטבע יש שני צדדים. ובדיוק כמו שחוסר שינה יכול להוביל להשמנת יתר, גם כשבחנו נבדקים שעברו משגרה של חוסר שינה לשגרה של שינה סדירה, הסתבר שהם צרכו פחות מזון, בפרט סוכרים, והמשקל שלהם ירד. אז אם אתם מרגישים שאתם צריכים להפחית במשקל, דאגו לכך שיהיו לכם מספיק שעות שינה קבועות מדי לילה.

 

לכתבה שלי בדה-מרקר

(דורעם גונט)