האם ניאנדרתלים הם הומו ספיאנס?

כולנו הומו ספיאנס, “האדם הנבון”, זהו שמו של המין שלנו, מין האדם היחיד ששרד על פני כדור הארץ. מלבדנו חיו על פני כדור הארץ מיני אדם נוספים שנכחדו עם השנים כמו הומו הביליס או הומו ארקטוס. וישנם גם הניאנדרתלים, שאני כותב עליהם די הרבה כאן בבלוג, גם הם מין אדם נפרד שנכחד לפני עשרות אלפי שנים. האמנם? לא בדיוק. פינת #מה_ההבדל החדשה חוזרת לראשית האדם הנבון.

הניאנדרתלים, וכמוהם גם האדם הדניסובי, התפצלו מאיתנו לפני כמה מאות אלפי שנים. הם נראים אחרת מעט, אין להם סנטר, הגבות בולטות מאוד, ואפילו המוח בנוי אחרת (מה שאולי יכול להסביר מדוע אנחנו שרדנו והם לא). זו הסיבה שרבים מגדירים אותם כבני מין נפרד. אך לעומת זאת, רוב החוקרים, ואני ביניהם, לא מתייחסים לניאנדרתלים והדניסובים כמין נפרד. מבחינתנו הם הומו ספיאנס בדיוק כמונו.

קשה להגדיר מה מפריד בין מין למין, אבל אחד הסימנים המוסכמים ביותר הוא חוסר היכולת להוליד יחד צאצאים פוריים. אדם ושימפנזה לא יכולים להביא יחד צאצא כזה, ולכן הם נחשבים שני מינים נפרדים. סוס וחמור אמנם יכולים להוליד פרד, אבל הפרד הוא עקר, ולכן מדובר על שני מינים נפרדים. לעומת זאת, הן האדם הדניסובי והן הניאנדרתלים יכלו להוליד עמנו צאצאים פוריים. למעשה, בדנ”א של כל מי שאינו אפריקאי יש כאחוז או שניים של דנ”א שמקורו ניאנדרתלי. מה שאומר שכמה מאבות אבותיכם אי שם היו ניאנדרתלים. מהסיבה הזו אנחנו מגדירים גם את הניאנדרתלים, וגם את הדניסובים, כחלק מהמין הזה שנקרא “הומו ספיאנס”, הם פשוט קבוצת אדם שונה בתוך אותו המין.

אז אם הניאנדרתלים הם גם “הומו ספיאנס”, איך נכון להגדיר “רק אותנו”? השם שתראו אותי משתמש בו, וכמוני גם רבים אחרים, הוא “האדם המודרני”. חשוב לציין שהכינוי הזה לא רלוונטי רק למי שחי כיום, אלא גם לאבות אבותינו, האדם המודרני שחי לפני כמה עשרות ומאות אלפי שנים.

אגב, יש כמה חוקרים (לא הרוב) שלא מסכימים עם ההגדרה הזו, וכבודם במקומם מונח, וגם לא מעט חוקרים חולקים על ההגדרה של מין דרך רבייה פורייה. אבל זה אולי סיפור שאספר בפעם אחרת.

אני רוצה להודות לתומכי הפטריאון של הבלוג, ובראשם למתן רינג, עינבל רמות, שרה עטיה, ותומר כהן, התומכים המובילים. אם התוכן עניין אתכם, אני מזמין אתכם להפוך גם לתומכים, לעזור ל”סיור מוחות” לצמוח ולקבל מגוון רחב של הטבות ותכנים בלעדיים, יכולת להשפיע על הנושאים וצפייה בפוסטים לפני כולם. פרטים נוספים כאן

מיצג של ניאנדרתלים במוזיאון בקרואטיה
צילום: REUTERS