למה לתינוקות יש ראש “שטוח”?

בשבוע שעבר נולדה הבת הבכורה שלי, ואני אנצל את ההזדמנות כדי לספר לכם משהו על המוח שלה, ושל תינוקות שזה עתה נולדו. אם יצא לכם להחשף לאחד כזה לאחרונה, אולי שמתם לב שהראש שלהם שונה במעט ממוח של אדם בוגר. אני מאמין שאתם יודעים שעצמות הגולגולת של עוללים עוד לא סגורות, ולכן יש סיכוי גדול יותר שכוחות שונים שפעלו או פועלים עליהם ישנו זמנית (או באופן קבוע במקרים רפואיים) את צורת הראש שלהם. אבל אני רוצה לדבר על תופעה אחרת, שמשותפת לכל התינוקות באשר הם, וזו העובדה שהמוח שלהם עדיין לא כדורי כמו שלנו.

אם תסתכלו על ראש של עולל בן יומו, תשימו לב כנראה שהמצח שלהם קטן מאוד ביחס לשאר הפנים, לעומת זאת, הראש שלהם נראה שטוח ומעט מוארך, והקצה האחורי שלו אפילו בולט מעט ביחס למוח בוגר. אספר לכם שברחם המוח שלהם היה אפילו מוארך ו”שטוח” עוד יותר. תהליך התכדררות המוח מתחיל בזמן ההתפתחות העוברית, ונמשך גם לאחר הלידה.

ההתכדררות של המוח היא תהליך מעניין מאוד מבחינה אבולוציונית. לשימפנזות, למשל, יש מצח קטן מאוד ומוח לא כדורי, וכך גם למיני אדם קדומים. לניאנדרתלים יש נפח מוח הדומה לאדם המודרני, אך עם זאת, המוח שלהם לא כדורי, אלא מוארך, כך שאפשר אולי להגיד שהמוח של העוללים הקטנים שלנו הוא קצת “מוח ניאנדרתלי”.

גם בני האדם המודרני העתיקים ביותר, שחיו לפני 300,000 שנה, היו בעלי מוח מוארך ולא כדורי, וככל שהשנים עברו, מוח האדם הלך והתכדרר יותר ויותר.

ההתכדררות של המוח השפיעה במיוחד על כמה אזורים, השניים הבולטים יותר הם האונה המצחית (שיושבת מאחורי המצח) והאונה הקודקודית (מתחת לקודקוד הראש), ששתיהן גדלו בעקבות ההתכדררות. באונות האלה יש אזורים חשובים מאוד. קליפת המוח הקדם מצחית אחראית לקבלת החלטות וחשיבה מורכבת, חשובה להתנהגות חברתית, התנהגות רציונלית וכנראה לוקחת חלק בבניית האישיות שלנו. באונה הקודקודית יש אזורים שחשובים לקשב, זכרון, שילוב מידע מחושים שונים, מודעות עצמית ועיבוד מידע כמותי ומתמטי.

כל אלה הם תפקודים שאנחנו אוהבים לקרוא להם “תפקודים גבוהים”, יש מי שיגדיר אותם כ”מעידים על אינטיליגנציה גבוהה”. ואם נחזור לניאנדרתלים, זו דווקא נקודה מעניינת, מפני שהיא יכולה לרמז על כך שאולי לא רק גודל המוח הוא משמעותי, אלא גם הצורה שלו. ייתכן שמה שהפך אותנו ל”מוצלחים” (לפחות מספיק כדי לשרוד יותר מהניאנדרתלים שנכחדו) היה דווקא מבנה המוח השונה של האדם המודרני, למרות שגודל המוח היה דומה.

אז בפעם הבאה שאתם מביטים בעולל הקרוב לכם, שימו לב למבנה המוח המשתנה שלו, באיזשהו מקום, תוכלו לראות שם את האבולוציה בפעולה!

אני רוצה להודות לתומכי הפטריאון של הבלוג, ובראשם למתן רינג, עינבל רמות, מייקל קניגס ושרה עטיה, התומכים המובילים. אם התוכן עניין אתכם, אני מזמין אתכם להפוך גם לתומכים, לעזור ל”סיור מוחות” לצמוח ולקבל מגוון רחב של הטבות כמו תכנים בלעדיים, יכולת להשפיע על הנושאים וצפייה בפוסטים לפני כולם. פרטים נוספים כאן

שימו לב לצורת הראש של התינוק בתמונה: המצח קטן, והראש מעט מוארך יותר. בהמשך המוח שלו עוד צפוי להתכדרר

 גם לשימפנזות יש מצח קטן