קניית עבודות אקדמיות זה פסול, אל תשתפו עם זה פעולה!

קורה לעיתים שסטודנטים למדעי המוח, ביולוגיה, סטטיסטיקה וקוגניציה פונים אלי בשביל שיעורים פרטיים כדי להבין חומר מהתואר שלא יושב להם בראש. אבל השבוע פנתה אלי סטודנטית עם הנחיות לכתיבת עבודה, וביקשה שאכתוב אותה בשבילה תמורת תשלום. מדובר בתופעה שהולכת וצוברת תאוצה עם השנים, כולנו מכירים מישהו שקנה עבודה, גוגל מלא בחברות שמציעות שירותי כתיבת עבודות עבור סטודנטים “בדיסקרטיות”, ולאחרונה אפילו שמתי לב שסטודנטים מפרסמים בשמם המלא, גם בקבוצות של עשרות אלפי משתתפים, שהם מחפשים מישהו שיכתוב להם עבודה אקדמית בתשלום, בלי להרגיש שהם עושים משהו רע.

מעבר לעובדה שקניית עבודות היא לא אתית, זה לא הוגן כלפי החברים שלכם לקורס. הרי הרבה פעמים העבודות נבחנות אחת ביחס לשניה. אחד יכול לעמול לילות כימים על העבודה שלו, ולקבל ציון נמוך יותר ממישהו ששילם למקצוען שיעבוד בשבילו. בהמשך, בהתמודדות על דברים כמו מלגות ומשרות, כשהכסף קובע ולא האיכות, זה כבר לא רק לא הוגן, זה פשוט אכזרי. בפרט כלפי אלה שלא יכולים להרשות לעצמם.

אני מכיר את הקשיים של הסטודנטים וחוויתי אותם על בשרי. אני יודע שיש כאלה שעובדים במקביל, שיש מי שנופלים תחת כמות דרישות לא הגיונית, ושתקופת הקורונה הייתה בלתי אפשרית כמעט לכולנו. הרבה מהתלונות מוצדקות, ואין ספק שהאקדמיה צריכה לעשות הרבה יותר בשביל להתמודד עם הפגמים הקשים שבה. אך עם כל זה, לקנות עבודות זה לא הפתרון.

למכללות ולאוניברסיטאות אין כיום דרך של ממש לעצור את התופעה, היחידים שיכולים לעשות זאת הם אנחנו, הסטודנטים והמורים הפרטיים. בואו נפסיק לקחת בזה חלק, בין כ”מוכרים” ובין כ”קונים”. עוגמת הנפש שתגרמו לחברים שלכם לא שווה את הכסף ולא את הזמן שנחסך. הקלישאה הידועה נכונה, עדיף לתת למישהו חכה מאשר אוכל. במקום לכתוב בשבילכם את העבודה, מורה טוב ילמד אתכם את החומר וייתן לכם את כל הכלים, לא רק כדי להתמודד עם העבודה עצמה, אלא בשביל להפוך אתכם לטובים בתחום שאותו אתם שואפים ללמוד.