מי אמר שלעיסת מסטיק זה הרגל רע?

אמרו לכם פעם שמסטיק זה לא בריא? הרגשתם שזה הרגל רע שאתם רוצים להיפטר ממנו? ובכן, זה הזמן לספר שללעיסת מסטיק יש גם תוצאות חיוביות. בכל רחבי העולם אנשים לועסים מסטיק כדי לא להירדם, להתרכז בנהיגה ולהתמקד בעבודה. זה לא סתם – מסתבר שלהשפעה של לעיסת מסטיק על הקשב והעוררות שלנו יש בסיס מדעי.

הניסוי הראשון המתועד בתחום נערך ב-1939 בניו יורק, והוא הראה שכשנבדקים לועסים מסטיק, זה עוזר להפגת לחצים ולרגיעה. מחקרים מודרניים יותר מדדו את פעילות המוח בזמן לעיסת מסטיק, וראו עלייה בגלי מוח שקשורים להרגעות.

הקשר בין לעיסת מסטיק להירגעות גרם לחוקרים לקחת את זה צעד קדימה, ולהסתכל על סטרס וחרדה. ואכן, כאשר נותנים לנבדקים ללעוס מסטיק בזמן שמציגים להם גירויים שגורמים לתחושת חרדה, רואים שהם חווים הרבה פחות לחץ וחרדה. מעבר לכך, אנשים שלועסים מסטיק באופן קבוע מדווחים על כך שהם חווים הרבה פחות סטרס בחיים בהשוואה לאלה שלא.

אבל לא רק בהפגת סטרס יש למסטיקים תפקיד. לאורך השנים נערכו עשרות ניסויים שמצאו קשר בין לעיסת מסטיק לעלייה בקשב ובריכוז, לרבות ניסויים שהראו שלעיסת מסטיק יכולה לשפר את התפוקה בביצוע מטלות מסוימות, למשל לבצע את העבודה היומיומית שלנו בצורה טובה יותר. אז כן, זהו לא מיתוס, לעיסת מסטיק אכן עוזרת לנו להתרכז. עם זאת, לא כל ניסוי שנערך בתחום חזר עם תוצאות חיוביות, לכן ייתכן שהאפקט הזה מוגבל.

אז מה גורם לכך שלעיסת מסטיק מעלה ריכוז ועירנות? מה המסטיק עושה לנו למוח? יש לא מעט תיאוריות לגבי זה, וגם כמה ממצאים מעניינים. מדידות מוחיות מלמדות אותנו שגלי מוח שקשורים לקשב משתנים בעקבות לעיסת מסטיק, וכן גם אזורים במוח שקשורים לקשב פועלים יותר. ברמה הגופנית נראה שהלעיסה מפעילה את מערכת העצבים הסימפתטית, שמעוררת את הגוף, וגורמת להפרשה של קורטיזול שגם הוא מעודד עירנות.

מעבר לכך, בניסוי שבו בחנו את פעילות המוח של אנשים שלעסו מסטיק ב-MRI, תוך כדי שמשמיעים להם צלילים מלחיצים, ראו שיש פחות חיבוריות בין כמה אזורים במוח, כלומר נראה שאזור אחד מדכא את האחרים. בכך, כנראה, המוח מחליש את העיבוד של אותו צליל מלחיץ ועוצר את ההשפעה שלו מלהתפשט ברחבי המוח.

אז כן, נראה שללעיסת מסטיק יש יתרונות, היא יכולה להעלות את הריכוז והעוררות, וכן להוריד לחץ ולהוביל לרגיעה. אבל לפני שאתם רצים למכולת לקנות חבילת מסטיקים, זכרו שמה שטוב למוח לא בהכרח טוב לשאר הגוף. עדיף ללעוס בכל זאת מסטיק ללא סוכר, כדי שתוכלו לשמור על השיניים שלכם ועל הגוף בכלל.

אני רוצה להודות לתומכי הפטריאון של הבלוג, ובראשם למתן רינג, עינבל רמות, מייקל קניגס ושרה עטיה, התומכים המובילים. אם התוכן עניין אתכם, אני מזמין אתכם להפוך גם לתומכים, לעזור ל”סיור מוחות” לצמוח ולקבל מגוון רחב של הטבות כמו תכנים בלעדיים, יכולת להשפיע על הנושאים וצפייה בפוסטים לפני כולם. פרטים נוספים כאן

הטור פורסם גם בדה-מרקר

מסטיקים מסוגים שונים
צילום: TomFreeze / Getty Images/iStockp

ניסיון לשבור את שיא גינס במספר האנשים הגדול ביותר שיוצרים בלון מסטיק ביחד, סיאטל
צילום: Kevin Casey / Invision for Ninte