מה עושים בעת התקף אפילפסיה?

הפינה החדשה שלנו “עזרה ראשונה למוח” מתחילה עם סיטואציה שמאוד כדאי שנכיר, בייחוד כי רבים מאיתנו לא פועלים בה נכון.

בערך אחד מכל מאה בני אדם מסביבנו סובל מאפילפסיה. אלו מספרים אסטרונומיים. עם זאת, יש התקדמות מאוד מרשימה בטיפול במחלה, כיום כ-70% מהחולים מיוצבים עם תרופות והמחלה שלהם נמצאת תחת שליטה.

כשחושבים על התקף אפילפטי, רובנו מדמיינים נפילה ורעידות של השרירים. התופעות האלה אופייניות להתקף ה”גראנד מאל”, אלא שלא כל החולים חווים אותו, חלקם חווים חלקים ממנו, ואחרים עוברים דברים אחרים במהלך ההתקף. אם כי, וזה דבר שחשוב לזכור, כמעט בכל המקרים החולים לא נמצאים בהכרה במהלך ההתקף, וזה כמובן משמעותי עבור מי שנמצא לידם.

הדבר הראשון שחשוב לזכור הוא שהתקף אפילפטי נראה הרבה יותר מפחיד ממה שהוא מסוכן באמת. למעשה, ברוב המקרים לחולים לא נשקפת סכנה מעצם ההתקף עצמו. מה שכן עלול לפגוע בהם היא הסביבה, כולל האנשים שמקיפים אותם ברגע ההתקף. יש לא מעט סיפורים על אנשים שניסו להנשים את האפילפטים, לרסן אותם, או לנסות למשוך את הלשון מפחד שלא יבלעו אותה. דברים כאלה רק עלולים להזיק ואפילו לסכן את מי שעובר את ההתקף.

אז מה כן עושים? כלל האצבע הוא פשוט: המטרה היא ליצור סביבה נוחה ובטוחה שבה אפשר לעבור את ההתקף. להרחיק חפצים חדים או קשים שעלולים לפצוע, לשחרר עניבה ובגדים לוחצים שעלולים לחנוק. במקרה שאפשר, כדאי להשכיב את החולה על הצד כדי שלא יחנק מההפרשות שעלולות להופיע בזמן ההתקף, להניח חפץ רך מתחת לראש. מעבר לכך, כדאי להרפות מהחולה, לתת לו לעבור את ההתקף בבטחה, להשאר איתו עד שהוא חוזר להכרה ולהציע עזרה במקרה הצורך.

כאמור, ברוב המקרים ההתקף עצמו אינו מסוכן עבור החולה, אם כי במקרים שהוא נמשך הרבה זמן או שיש רצף של התקפים כן עשוי להגרם נזק, לכן חשוב למדוד זמן מרגע התחלת ההתקף. במידה והוא נמשך יותר מחמש דקות, צריך להזעיק אמבולנס או לפנות את האדם לחדר מיון.

לסיכום, התקף אפילפטי יכול להראות מפחיד יותר ממה שהוא מסוכן. לכן חשוב מאוד לשמור על קור רוח, לא לאבד עשתונות, ולפעול ביעילות לפי כלל הזהב: המטרה שלנו היא לספק לאדם את הסביבה הבטוחה ביותר שיוכל לעבור בה את ההתקף בלי שייפגע, וזהו.

אני רוצה להודות לתומכי הפטריאון של הבלוג, ובראשם למתן רינג, עינבל רמות, מייקל קניגס, שרה עטיה, ותומר כהן, התומכים המובילים. אם התוכן עניין אתכם, אני מזמין אתכם להפוך גם לתומכים, לעזור ל”סיור מוחות” לצמוח ולקבל מגוון רחב של הטבות ותכנים בלעדיים, יכולת להשפיע על הנושאים וצפייה בפוסטים לפני כולם. פרטים נוספים כאן