מי כאן קוף בכלל?

במסגרת פינת “מה ההבדל” אנחנו עושים סדר במונחים מבלבלים בעברית, אבל הפעם המונח שעליו נדבר מבלבל אפילו יותר באנגלית. “קוף” באנגלית זה monkey, אבל מסתבר שיש קופים שלא חשבנו שהם קופים, וקופים אחרים שהם בכלל לא קופים, כמו הלמור למשל.

רבים מבצעים הבחנה לא נכונה בין המונח monkey לבין ape. בשם ape נהוג לקרוא לקופי האדם, המינים הכי קרובים אלינו אבולוציונית: השימפנזה, הגורילה, הגיבון והאורנגוטן. כולם גדולים מאוד ביחס לקופים אחרים, יש להם מוח גדול ואין להם זנב. אלו הapes, אבל האם apes הם גם monkeys? רבים מאמינים שלא נכון לקרוא לגורילה ולשימפנזה monkeys, ואפילו באינציקלופדיה בריטניקה עשו את הטעות הזו ופרסמו ערך על ההבדל בין monkeys ל-apes. אלא שכמו שהעברית מרמזת לנו, קופי האדם הם בהחלט קופים.

כדי להבין את זה צריך להסתכל על האירועים שהתרחשו באבולוציה. לאורך השנים, מינים מתפתחים ומשתנים כל הזמן. כל הקופים התפתחו מאותו אב קדום משותף ולאורך השנים המשיכו להשתנות, כך שנוצרו מינים חדשים של קופים. מתוך אותם קופים קדומים שחיו לפני עשרות מליוני שנים התפתחו קופי האדם, ה-apes, ובהם גם אנחנו. כולנו חלק מאותה המשפחה, ולכן מי שהוא ape הוא בהכרח גם monkey.

אגב, במקור המילה ape הייתה בכלל מילה נרדפת ל-monkey, והמשמעות שלה השתנתה רק לאורך המאה ה-20. באופן מסורתי השימוש במילה ape, בדיוק כמו במקבילה העברית “קופי האדם”, לא כולל את האדם בתוכו, ולכן פעמים רבות השתמשתי בבלוג במילה “הומנואידים” ולא “קופי אדם”. עם זאת, ככל שהממצאים המדעיים לגבי הקרבה בינינו לבין קופי האדם האחרים הצטברו, יותר ויותר נפוץ להכליל גם את האדם בתוך המינוח ape. בעברית זה קצת מורכב יותר, אבל האדם הוא חלק מבין קופי האדם, וחלק מהקופים בכלל.

בדיוק כמו שקופי האדם היא תת קבוצה של קבוצה גדולה יותר שמכילה את כל הקופים. גם הקופים עצמם הם בעצם תת קבוצה של הפרימטים. שהתפתחו כנראה לפני למעלה מ-85 מיליון שנה. בתוך קבוצת הפרימטים קיימים כמה וכמה מינים שאנחנו מסווגים בטעות כקופים, על אף שהם לא קופים כלל. למשל הלמורים המפורסמים ממדגסקר, הלוריס החמוד מסרטוני היוטיוב, או הטרסייר, הקופיף הפיליפיני. הם נראים דומים מאוד לקופים, וזאת משום שכולנו קרובי משפחה שבאו מאותו אב קדום משותף, אבל אף אחד מהם הוא לא קוף.

אני רוצה להודות לתומכי הפטריאון של הבלוג, ובראשם למתן רינג, עינבל רמות, מייקל קניגס, שרה עטיה, ותומר כהן, התומכים המובילים. אם התוכן עניין אתכם, אני מזמין אתכם להפוך גם לתומכים, לעזור ל”סיור מוחות” לצמוח ולקבל מגוון רחב של הטבות ותכנים בלעדיים, יכולת להשפיע על הנושאים וצפייה בפוסטים לפני כולם. פרטים נוספים כאן

האם זה קוף?