למה אין כמעט ערכים על מדעניות בויקיפדיה?

מרשים לראות את השינוי שעוברת ויקיפדיה לאורך השנים. מה שהחל כמיזם קטן שספג המון ביקורת – הרי מי היה מאמין שאנשים “רגילים” ישבו ויכתבו ערכים אינצקלופדיים כשאין להם מומחיות בנושא – הפכה ויקיפדיה למקור המידע מספר 1 בעולם. עם יותר משני מיליארד כניסות בחודש, רוב גולשי האינטרנט מסתמכים עליו. תוצאותיו מופיעות בחלק העליון של כל חיפוש. ויחד עם זאת, דווקא בגלל שוויקיפדיה משמשת אבן שואבת – לבעיות מהן היא סובלת יש השפעה עצומה. אחת מהן היא הטייה מגדרית, ונדמה שאין טוב מיום האישה הבינלאומי כדי לדבר על השפעתה על עולם המדע.

חלק גדול מהערכים בוויקיפדיה הם ערכים ביוגרפיים שנכתבו על פועלם של אנשים ספציפיים. הנתונים מלמדים כי רק 17% מערכים אלה נכתבו על נשים. בתחום המדע המצב גרוע עוד יותר: אם חייזרים היו חוקרים את האנושות דרך ויקיפדיה, הם היו מגיעים למסקנה שכימיה הוא תחום הנשלט כמעט בלעדית על-ידי גברים, משום שפחות מ-11% מהערכים הן על כימאיות.

הסיבה המרכזית להטייה הזו נובעת מכך ש-90% מכותבי הערכים בוויקיפדיה הם גברים. כשזה המצב, לא מפתיע שערכים רבים משקפים גם תפיסת עולם גברית, אפילו אם לא באופן מודע. מחקרים הראו שערכים ביוגרפיים על נשים מכילים באופן מובהק יותר סטריאוטיפים שקשורים למין, למגדר שלהן, שפה סקסיסטית וכתיבה בצורה שנותנת קרדיט נרחב מדי לגברים שסובבים אותן.

והנה נתון נוסף לאותה הטייה רק מכיוון אחר: 41% מהערכים הביוגרפיים המועמדים למחיקה בוויקיפדיה נכתבו על נשים, ובהנתן שרק 17% מהערכים הם מלכתחילה על נשים, זו מספר עצום. לדוגמה: כשהפיזקאית דונה סטריקלנד זכתה בפרס נובל לפיזיקה ב-2018, רבים שמו לב שאין עדיין ערך ויקיפדיה על שמה. נבירה עמוקה יותר הראתה שמספר פעמים ניסו להגיש לאישור ערך על קורותיה, אבל פעם אחר פעם קהילת הוויקימדים פסלה אותו משום שכנראה חשבה שהמדענית הזו לא חשובה מספיק כדי להכלל בוויקיפדיה.

כבר כמה שנים אני מנצל את יום האישה הבינלאומי כדי לספר על מדעניות פורצות דרך, ובעיקר על נשים שהתמודדו עם קשיים עצומים רק בגלל המגדר שלהן, כמו קתלין קריקו או רוזלינד פרנקלין. השנה אני רוצה לספר בקצרה על ד”ר ג’סיקה (ג’ס) ווייד, פוסט דוקטורנטית בת 34 מבריטניה. ווייד לא מוכרת רק בזכות המחקר שלה בפיזיקה, אלא גם משום שראתה את בעיית ייצוג הנשים בוויקיפדיה, והחליטה לעשות מעשה. מאז 2017 היא מעלה מדי יום ערך חדש על מדענית. בהתחלה היו אלה בעיקר חוקרות בנות ארצה שלא נכנסו למאגר, אך כיום היא כותבת על חוקרות מכל העולם והתרחבה גם לקבוצות אחרות שלא מיוצגות מספיק בעולם הוויקיפדי, מדענים להט”בים ובני מיעוטים אחרים למשל.

עד היום העלתה ווייד קרוב ל-2,000 ערכים חדשים, והיד עוד נטויה. גם למפעל שלה היו חבלי לידה לא פשוטים – בתחילת הדרך רבים מהערכים שכתבה נפסלו. היא המשיכה להיאבק ולא אחת גם הצליחה לשנות החלטות. בראיון שהעניקה לפני שנתיים סיפרה ווייד כי מתסכל אותה שבעוד שכל ספורטאי נישתי שלא הטביע את חותמו על המשחק זוכה לערך בויקיפדיה, דווקא מדעניות שהגיעו לפריצות דרך חשובות עבור האנושות כולה “נידונות לפסילה” בקלות.

כיום, כשוויקיפדיה היא הכלי המרכזי להסתמכות על מקורות, חשוב לדאוג שהוא יהיה אמין ומדויק כמה שיותר, וגם מאוזן. התמונה לגבי חלקן של נשים בעשייה המדעית צריכה לעורר דאגה של ממש משום שהיא מעלה שאלות לגבי הטיות שעלולות להתרחש כשנסתמך על בינה מלאכותית (chatGPT) כמקור מידע מרכזי. פועלה של ווייד הוא נקודת אור חשובה בהקשר זה. כולי תקווה שהיא תעודד אחרים ואחרות להמשיך בדרכה.

אני רוצה להודות לתומכי הפטריאון של הבלוג, ובראשם למתן רינג, עינבל רמות, שרה עטיה, תומר כהן ושריתי סקויאר, התומכים המובילים. אם התוכן עניין אתכם, אני מזמין אתכם להפוך גם לתומכים, לעזור ל”סיור מוחות” לצמוח ולקבל מגוון רחב של הטבות ותכנים בלעדיים, יכולת להשפיע על הנושאים וצפייה בפוסטים לפני כולם. פרטים נוספים כאן

ג’ס ווייד (מקור: ויקיפדיה)