לכלבים יש חוש חדש שלא הכרנו

אם נגעתם אי פעם בקצה האף של כלב, ודאי שמתם לב שהוא מרגיש אחרת לגמרי מקצה האף שלנו ושל חיות רבות אחרות. בניגוד לאף היבש שלנו, לכלבים קצה האף לח מאוד וגם קריר משמעותית, זה לא משהו שנהוג לראות אצל יונקים, ואולי זה מרמז שלקצה האף של הכלבים יש תפקיד מיוחד. כאשר נכנסים מתחת לקרקע, רואים שהמון עצבים מעצבבים את האזור הזה, אבל אלו לא עצבי ריח. כך שנראה שלקצה האף של הכלב יש תפקיד מיוחד בחישת העולם. אבל מה הוא בדיוק מרגיש?

העובדה שקצה האף של כלבים קריר ולח גרמה לקבוצת חוקרים שבדים לשער שאולי יש לו תפקיד בחישת טמפרטורה. אלא שבמקרה הזה לא מדובר בחישת טמפרטורה במגע, אלא בחוש שלא קיים אצלנו. גופים חמים פולטים אנרגית חום, ויש בעלי חיים שמסוגלים לקלוט את האנרגיה הזו ממרחק ללא מגע. סיפרתי כאן בעבר שמיני יתושים ונחשים מסוימים מסוגלים לעשות זאת, ועד היום היה ידוע על יונק אחד בלבד שמסוגל גם הוא לקלוט אנרגית חום: הערפד המצוי, מין של עטלף שמוצץ דם מיונקים אחרים, אותם הוא מזהה בין היתר באמצעות היכולת לחוש אנרגית חום.

במחקר השבדי החדש נתנו החוקרים לכלבים משימה: הם הציבו מולם שני אובייקטים שנראים אותו הדבר, והם בעלי אותו הריח, אך אחד מהם היה חם יותר מהרגיל, המשימה של הכלבים הייתה לזהות את האובייקט החם, בלי אפשרות לגעת בו. הכלבים למדו את המשימה במהירות רבה והצליחו בה יפה מאוד, הם הצליחו להבדיל בין האובייקטים לא באמצעות חוש הראייה ולא באמצעות חוש הריח, אלא רק על ידי קליטה מרחוק של אנרגית החום שלימדה אותם שאחד האובייקטים היה חם יותר מהשני.

בהמשך, החוקרים מדדו את פעילות המוח של הכלבים ב-MRI כדי לנסות להבין מה קורה במוח בזמן חישת חום. מסתבר שהאזורים שפועלים בזמן שהכלב חש אובייקט חם הם אזורים שקשורים לחוש המגע (“המישוש”), שאחראי גם על חישת טמפרטורה במגע. אלא שכאמור, הכלבים לא נוגעים באובייקט החם, אלא חשים אותו מרחוק, אבל מסתבר שזה מספיק כדי להפעיל את המערכת המוכרת של חישת הטמפרטורה כדי ללמד את הכלב שהוא עומד מול אובייקט חם.

מדוע לכלבים יש בכלל את היכולת לחוש חום שלא במגע? ייתכן שהסיבה נובעת מכך שכלבי בר וזאבי בר צדים את המזון שלהם, כך שבזכות החוש המיוחד הזה הם מסוגלים לזהות את חום הגוף של הטרף שלהם, גם אם הוא מסווה את עצמו מצוין וגם אם הריח שלו לא מסגיר את מקומו. כך או כך, אתם יכולים להיות גאים בכלבים שלכם, שמוכיחים לנו שוב כמה הם חיות מיוחדות.

אני רוצה להודות לתומכי הפטריאון של הבלוג, ובראשם למתן רינג, עינבל רמות, מייקל קניגס ושרה עטיה, התומכים המובילים. אם התוכן עניין אתכם, אני מזמין אתכם להפוך גם לתומכים, לעזור ל”סיור מוחות” לצמוח ולקבל מגוון רחב של הטבות כמו תכנים בלעדיים, יכולת להשפיע על הנושאים וצפייה בפוסטים לפני כולם. פרטים נוספים כאן

הטור פורסם גם בדה-מרקר

עבדכם הנאמן מצטלם במצלמה הקולטת קרינה אינפרא אדומה. המצלמה הזו מסוגלת לזהות גופים חמים ממרחק