הישג אדיר לאנושות: שניים מבין שלושת זני הפוליו הוכחדו מהעולם!

לפני שנתיים בדיוק כתבתי כאן רשומה לרגל יום הפוליו העולמי עם הרבה מידע חשוב לגבי המחלה והחיסונים, כולל תשובות לשאלות שהורים שואלים. ציינתי אז שבמידה שהבלוג שלי היה קיים לפני עשרים או שלושים שנה, כנראה שנגיף הפוליו, שגורם בין היתר למחלת “שיתוק ילדים” המפורסמת, היה תופס חלק ניכר מאוד ממנו, אבל שיעור התחסנות גבוה מאוד בציבור הפך את המחלה הזו לנדירה מאוד.

ובכן, עברו שנתיים, ולרגל יום הפוליו העולמי שחל היום יצא ארגון הבריאות בהכרזה חגיגית מאוד: זן מס’ 3 של נגיף הפוליו הוכחד סופית מהעולם. הזן הזה, שההדבקה האחרונה בו נרשמה בניגריה ב-2012, הוא אחד משלושת זני הנגיף, והוא מצטרף לזן מס’ 2 של הכחדתו הוכרז כבר ב-2015. ומה באשר לזן מספר 1? לפי הודעת ארגון הבריאות העולמי הנגיף הוכחד מרוב מדינות העולם, ועדיין קיים רק בפקיסטן ואפגניסטן. לארגון הבריאות יש מבצע חיסון נרחב בשתי המדינות הללו כבר תקופה ארוכה, והגיוני להניח שבעקבות הערכת המצב החדשה יבוצע ריכוז מאמץ רב יותר במבצע הזה על מנת להכחיד את הנגיף סופית מעל פני כדור הארץ.

אין זה אומר שכבר צריך להפסיק להתחסן, קל מאוד להדבק מהנגיף וייתכן בהחלט שירידה בשיעור ההתחסנות תגרום לו להתפשט. עם זאת, סיפורו של הפוליו מלמד אותנו שוב (את מה שכבר לימדה אותנו מחלת האבעבועות השחורות שנכחדה מהעולם), שחיסונים באמת יכולים לעזור לנו להעלים מהעולם מחלות שגבו קורבנות אין ספור. ואם אנחנו רוצים להמשיך ולהציל את ילדינו, צריך להמשיך ולחסן אותם לפי תוכנית החיסונים של משרד הבריאות.

כשכתבתי את הרשומה לפני שנתיים, לא ידעתי אם אשוב לכתוב עוד על הפוליו. כיום אני רק מקווה שבקרוב מאוד אכתוב פה רשומה שלישית ואחרונה על הנגיף הזה, שבה אבשר לכם על הכחדתו הסופית מפני כדור הארץ.

מבצע החיסון נגד פוליו (קרדיט: ארגון הבריאות העולמי – WHO)