יום הפוליו הבינלאומי

“שיתוק ילדים” היא מחלה עצבית נוראית. נגיף הפוליו מסוגל לחדור למערכת העצבים שלנו, לחדור לתאים בחוט השדרה האחראיים על תנועה ולגרום לשיתוק, שלעיתים יכול אף להיות בלתי הפיך. גם במקרים שבהם החולה מחלים מהשיתוק, הוא עשוי לחזור בגיל מבוגר יותר. במקרים מסוימים המחלה גם גורמת למוות. ובל נשכח דבר אחד, נגיף הפוליו מסוגל להתפשט במהירות, וקל לו מאוד להדביק ילדים, בסוף שנות השמונים 1000 ילדים מדי יום קיבלו שיתוק כתוצאה מפוליו.

אם “סיור מוחות” היה קיים לפני שלושים שנה, כנראה שהייתי מקדיש לפוליו מקום הרבה יותר גדול בבלוג הזה, ובכל זאת, זה הפוסט הראשון שאני כותב על הוירוס. הסיבה לכך היא אחת, מאז שפותח חיסון נגד פוליו, הנגיף הזה שהיה פעם בעייה עולמית, הולך ונכחד מהעולם בשלושים השנים צנחו שיעורי הפוליו בעולם ב-99%, תארו לעצמכם כמה ילדים ברחבי העולם ניצלו ממוות או מחיים עם מחלה קשה, וכל זאת, הודות לחיסון.

אך עם זאת, המצב היום עדיין אינו אידאלי. להורים רבים ישנם חששות לגבי החיסון, בפרט בגלל הצורה שבה הוא ניתן, שלאדם שלא מכיר את המחלה היא עשויה להשמע מוזרה. אז הנה קצת סדר בבלאגן:
כיום ניתנים שני סוגים של חיסונים לפוליו: חיסון המכיל נגיף פוליו מומת (בזריקה) וחיסון המכיל נגיף מוחלש (בטיפות).
החיסון המומת מונע את חדירת הוירוס ממערכת העיכול למערכת העצבים, ובכך בעצם מגן מפני מחלת שיתוק הילדים. עם זאת, הוא לא מגן מפני הדבקה בוירוס וגם לא מפני תופעות אחרות כמו מחלת מעיים לא נעימה שהוירוס מסוגל לגרום, כדי לקבל הגנה שלמה, צריך לקבל גם את החיסון המוחלש.
למעשה, ילד שחוסן רק בחיסון המומת אך לא במוחלש אמנם מוגן מפני מחלת שיתוק הילדים, אך הוא עדיין יכול להדבק בנגיף, וכתוצאה מכך להדביק גם אחרים. אם אותו ילד ידבק בנגיף הפוליו, ואחיו הקטן לא חוסן עדיין כנגד המחלה, יש סיכוי גבוה מאוד שהאח הקטן ידבק במחלה מהאח הגדול, וכתוצאה מכך הוא יכול לפתח שיתוק ילדים בעצמו. כמה גבוה הסיכוי? אם ילד לא מחוסן ישתמש באותה אסלה שבה השתמש ילד עם נגיף פוליו, יש סיכוי של קרוב ל-100% שהנגיף יעבור אליו!
כמו כל החיסונים שמאושרים כיום בשוק, תופעות הלוואי מהחיסון הזה קלות מאוד, אין סיבה לחשוש שיקרה משהו מסוכן לילד, ותמיד צריך לזכור, במקרה שהילד לא יחוסן, הסיכוי שיקרה לו משהו רע גדול הרבה יותר.

המסקנה היא אחת: חשוב לתת לילד את שני החיסונים נגד מחלת הפוליו. אמנם כיום אין מקרי פוליו בישראל, אולם המחלה עוד קיימת בעולם, ואם נפסיק לחסן יש סיכוי לא קטן שהיא תחזור, בדיוק כמו שקרה עם מחלת החצבת, שחוזרת שוב ושוב בקהילות שבהן מפסיקים לחסן את הילדים.
אז בקשה אחת אחרונה לי אליכם, עזרו לנו להכחיד את המחלה הזו ולהעלים אותה אחת ולתמיד מהעולם. חסנו את ילדיכם, ומי ייתן ולא אצטרך לכתוב עוד פוסטים על פוליו לעולם.

ילדה בבנגלדש מקבלת את חיסון הפוליו המוחלש (מקור: USAID)