האם נוצרנו מהקוף?

פרויקט “להבין אבולוציה”, שבו אתם שואלים את כל השאלות הקשות לגבי האבולוציה ומקבלים עליהם תשובות ממשיך. אזכיר שהפרויקט הזה מתאפשר בזכות הפטרונים של הבלוג, שהתמיכה שלהם מאפשרת לי להשקיע בכם ולתת לכם עוד תוכן. לינק להצטרפות נמצא בתחתית הפוסט.

רבים מכם ביקשו שאספר איך יכול להיות שנוצרנו מהקוף. אם זה אכן נכון, מדוע שימפנזות עדיין קיימות? הגיע הזמן לעשות סדר.

לא נוצרנו משימפנזות, השימפנזות הם בעצם קרובי משפחה שלנו, גם אנחנו וגם הם נוצרנו מיצור קדום שחי לפני מליוני שנים, ובשלב מסוים חלק מהפרטים שלו צברו שינויים שהובילו את האוכלוסיה הזו בסופו של דבר ליצור את האדם המודרני, וחלק אחר צברו שינויים שהובילו ליצירת השימפנזה המודרנית. השינויים האלה יכלו להיווצר בין בגלל ברירה טבעית, למשל כשהופיעה מוטציה מסוימת שהפכה את אחד הפרטים למוצלח יותר מחבריו, וכך הוא התרבה יותר מהם והפיץ את המוטציה באוכלוסיה, או בגלל אירוע נייטרלי שלאו דווקא הועיל, אך על כך בפוסט אחר. כך או כך, בסופו של דבר, נוצרו מכך שני מינים ששונים זה מזה (ובעצם שלושה, בתהליך דומה נוצר פיצול מאוחר יותר בין השימפנזה המצויה לבונובו).

התהליך הבסיסי הזה הוא מה שהוביל ליצירת כל המינים בעולם, באותו אופן, ממין קדום יותר התפתחו לאורך האבולוציה כל קופי האדם, ממין קדום עוד יותר התפתחו כל בעלי החוליות, ולמעשה, אנחנו מבינים כיום שבעצם כל היצורים שבעולם החי התפתחו כולם ממין אחד, אי שם לפני כמה מיליארדי שנים.

את הקרבה הגדולה בין האדם והשימפנזה אפשר לראות בהרבה תחומים, בין אם זה במבנה האנטומי שלנו, שיש בו דמיון מאוד מאוד גדול, הרבה יותר מאשר בינינו למינים אחרים, בין אם זה בהסתכלות על עוברים, משום שכשהאיברים אינם בהתפתחותם הסופית ההבדלים בין מין למין קטנים יותר, וככל שאנחנו מסתכלים על עוברים בשלבי התפתחות מוקדמים יותר, אנחנו רואים דמיון גדול יותר למינים רחוקים.

אבל החיזוק הגדול ביותר הגיע ברגע שלמדנו לרצף דנ”א. הגנום האנושי זהה ב-97% לזה של השימפנזה, וככל שאנחנו מתרחקים בעץ האבולוציוני אנחנו רואים יותר ויותר הבדלים בגנום ביננו לבין מינים שהתפצלו מאיתנו בשלב מוקדם יותר. ניתן היום לחשב את קצב המוטציות ולהעריך כתוצאה מכך מתי התרחש הפיצול ביננו לבין כל מין. הפיצול ביננו לבין מיני השימפנזה התרחש לפני 5-7 מליון שנה.

אז כן, הקופים, ובפרט קופי האדם, הם קרובי משפחה שלנו. זה לא אומר שהתפתחנו מהם, אלא שאנחנו והם נוצרנו מאב קדום משותף ועברנו תהליכי שינוי נפרדים שיצרו את ההבדלים ביננו (בין היתר: את המוח הגדול שהתפתח אצל בני האדם).

תמכו בבלוג בפטריאון, עזרו ל”סיור מוחות” לגדול וקבלו הטבות יחודיות. פרטים נוספים כאן