האם אבולוציה היא רק תיאוריה?

“אבולוציה היא רק תיאוריה, היא לא הוכחה מעולם, לכן לא בטוח שהיא נכונה”

יצא לכם גם לשמוע את הטיעון הזה? בפרויקט החדש של הבלוג, “להבין אבולוציה”, אנחנו עונים על כל השאלות הקשות שקשורות לתחום. מכיוון שהפרויקט מתקיים בזכות התמיכה של תומכי הפטריאון, שמאפשרת לי להשקיע יותר זמן בבלוג, ניתן את הבכורה המכובדת למתן, אחד התומכים המובילים של הבלוג. מתן מספר שנתקל ביותר מדי אנשים שמאמינים שמכיוון שהאבולוציה היא תיאוריה, זה אומר שהיא לא מבוססת ואפשר לסתור אותה בקלות.

המילה “תיאוריה” נתפסת באופן שונה בשפת המדע ובשפת היומיום. הרבה אנשים מבלבלים בין “תיאוריה” ל”היפותזה” או “השערה”, אבל למילים הללו אין את אותה משמעות. תיאוריה היא לא ניחוש, אלא הסבר מדעי מעמיק לתופעה, שמגובה בממצאים מחקריים מתאימים. תיאוריות הן הדרך של המדע להסביר תופעות, וכדי שתיאוריה תתקבל, צריך לבסס ולנמק אותה באמצעות ניסויים, תצפיות ותוצאות שיתמכו בה.

האם זה אומר שאי אפשר להפריך תיאוריה? בהחלט אפשר, יכול להיות שממצאים חדשים שמתגלים עם הזמן יסתרו תיאוריות ויגרמו למדע לחשב מסלול מחדש. נקודת המוצא של המדע היא שאנחנו לא יודעים מהי “האמת המוחלטת”, לכן אין “חוקים” אלא תיאוריות, צריך להיות צנועים ולדבר בזהירות. אולם כשהגישה הזהירה הזו יוצאת גם לקהל הרחב, רבים מתייחסים לממצאים מדעיים בספקנות וחושבים שתיאוריות מדעיות אינן מבוססות מספיק. אבל זה לא המצב.

במקרה של תורת האבולוציה, אין כיום אף ממצא שאפילו מתקרב להראות שהיא שגויה. מצד שני, יש כמות בלתי נגמרת של ממצאים שמחזקים אותה, מדובר על תיאוריה מאוד מאוד מבוססת, ולמרות שכן בוצעו בה עדכונים מאז דרווין, הרעיון המרכזי נותר חזק ואיתן, וקשה להאמין כיום שיסתרו אותה בעתיד.

בקיצור, “תיאוריה” אין משמעותה ניחוש, אלא הסבר מדעי מנומק ומגובה. למעשה, יש לא מעט תיאוריות כיום שאנחנו מתייחסים אליהן כמובנות מאליהן, כמו תיאורית הכבידה של ניוטון. אנחנו צריכים להתייחס לאבולוציה, ולמרות הזהירות המדעית אפשר להגיד בפה מלא שהיא נכונה, חזקה ומבוססת.

אני מזמין אתכם לתמוך בבלוג בפטריאון, לעזור ל”סיור מוחות” לצמוח, לאפשר עוד פרויקטים כמו הסדרה הנוכחית, וכמובן, לקבל הטבות ששמורות רק לתומכים. לעוד פרטים הכנסו לכאן