אף “אפליקציה לשיפור המוח” לא תהפוך אתכם לחכמים יותר

אחת מקוראות הבלוג הפנתה אותי לפרסומת של חדשות 12 שמקדמת אפליקציה שלהם בשם Brain12 שמכילה משחקים ש”יכולים לשפר את העיבוד הקוגניטיבי שלכם ולשמר ולחדש את תאי המוח”. הטרנד של “חדרי כושר למוח” סוחף אחריו רבים, אבל האמת היא שמדובר בנושא מאוד בעייתי, ורוב הקהילה המדעית מסתייגת ממנו.

למה זה לא יהפוך אתכם לחכמים יותר? קודם כל כי אנחנו לא יודעים מה הופך אדם לחכם, אין אפילו הגדרה טובה לאינטיליגנציה ולדרך שבה היא מתבטאת במוח. לכן זו יומרה להגיד שיש לאפליקציה מסוימת את היכולת להפוך אתכם לחכמים כשאנחנו בכלל לא מבינים מה היא אינטיליגנציה.
לגבי חידוש ושימור תאי עצב”, גם כאן מדובר בנושא שלם ומורכב, כבר כתבתי עליו ועוד אכתוב עליו פה בבלוג. אבל אני יכול להגיד בפה מלא שאין שום ממצאים מדעיים כיום שמראים שלמשחקים מהסוג שנמצאים ב”חדרי הכושר למוח” יש איזשהי יכולת לעצור תמותת תאים או לתרום ליצירת תאי עצב חדשים.

האפליקציות הללו בונות את עצמן על היכולת שלנו להשתפר ככל שאנחנו מתאמנים. כך, ככל שאתם משחקים במשחק מסוים לאורך זמן, אתם מרגישים שאתם משתפרים בו, וזה גורם לכם לחשוב שאכן “הפכתם לחכמים יותר” ושהאפליקציה הצליחה במשימתה. אבל אין שום הוכחה לכך ששיפור באותו משחק ספציפי משפר אצלכם את היכולת השכלית הכללית, ומחקרים שנעשו על כל אותם “חדרי כושר למוח” נתקלים בדיוק בבעיה הזו: הם לא מצליחים להראות ששיפור בביצועים במשחק ספציפי משפר יכולות עיבוד קוגנטיביות ברמה כללית יותר.

ואסור כמובן לשכוח את אפקט הפלצבו. מי שמאמין ביכולתם של המשחקים הללו לשפר את היכולות השכליות שלו עשוי להשתפר רק מכוח האמונה. אבל במקרה הזה לא צריך לתת את הקרדיט למשחק, אלא פשוט לאפקט הפלצבו.

בשביל מה המשחקים האלה יותר יעילים? אם אתם רוצים לשפר יכולות ספציפיות, הרבה פעמים משחקים שעובדים על אותה היכולת עוזרים. לדוגמה, רוצים לשפר את היכולת לזכור הרבה מילים ברצף? לשחק במשחקים שמצריכים מכם זכרון מילים יכול בהחלט לעזור. אבל זה לא ישפר לכם כנראה יכולות קוגניטיביות אחרות שאינן באות לידי ביטוי במשחק.

לסיכום, אל תלכו שולל אחרי חדרי הכושר למוח. אין כיום ראיה מדעית לכך שהם יעילים, והם לא יהפכו אתכם לחכמים יותר.

אני רוצה להודות לתומכי הפטריאון של הבלוג, ובראשם למתן רינג, עינבל רמות, מייקל קניגס ושרה עטיה, התומכים המובילים. אם התוכן עניין אתכם, אני מזמין אתכם להפוך גם לתומכים, לעזור ל”סיור מוחות” לצמוח ולקבל מגוון רחב של הטבות כמו תכנים בלעדיים, יכולת להשפיע על הנושאים וצפייה בפוסטים לפני כולם. פרטים נוספים כאן

מתוך הפרסומת של Brain 12 (יוטיוב)