איך מזהים שבץ ומה צריך לעשות?

פינה נוספת וחשובה מאוד של “עזרה ראשונה למוח” תעסוק הפעם בגורם התמותה השני הכי נפוץ בעולם, הרבה מעל כל מחלה אחרת מלבד מחלות לב. בממוצע אחד משישה בני אדם יעבור בחייו שבץ מוחי, ולצערנו המספרים עולים עם הזמן.

שבץ נגרם בגלל פגיעה בזרימת הדם שמגיעה לאזור מסוים במוח. לרוב מדובר בקריש דם שחוסם את הזרם באחד מצינורות הדם, אך ישנן סיבות אחרות, כמו דימום מצינור שנפגע. המשמעות היא שלאזור מסוים במוח לא מגיע מספיק (או בכלל) דם. המוח שלנו צורך המון אנרגיה, ואת האנרגיה הוא מקבל מהדם. ללא אספקה סדירה של אנרגיה, התאים במוח מתחילים למות, ואז מופיע שבץ.

במצב הזה יש סכנה לנזק מוחי שיכול גם להיות בלתי הפיך, וכמובן גם למוות. לכן כלל הזהב בטיפול בשבץ הוא אחד: לפעול מהר. אבחון וטיפול מהיר, תוך שעות ספורות או פחות, יכול להיות ההבדל בין חיים למוות, או בין פגיעה חמורה לחזרה לשגרה.

אז איך מזהים שבץ? בדרך כלל השינוי שנראה בשבץ יהיה חד ומהיר, בניגוד למחלות כמו אלצהיימר, שבהן ההידרדרות היא איטית ולאורך זמן החולים סובלים מיותר ויותר תסמינים, כאן השינוי יהיה מאוד ברור. למשל, אדם שבבת אחת יתחיל למלמל ולדבר לא ברור, או שהשרירים בחלק מהפנים שלו פתאום “נוזלים” כי השרירים נרפים, מופיע קושי בהליכה, בהרמת הידיים או אפילו בעייה פתאומית בראיה. אין למעשה תסמין אחד לשבץ, כי תלוי איזה איזור נפגע. אבל שינוי מאוד דרסטי בדרך כלל אמור להרים לנו דגל.

לשבץ יש גורמי סיכון כמובן, והם דומים לגורמי הסיכון לבעיות לב. לחץ דם גבוה, עישון, היסטוריה של בעיות לב, סוכרת ואורח חיים לא בריא הן כמה דוגמאות כאלה. גם אלו אמורים לעזור לנו לזהות האם האדם שלידנו אכן עבר שבץ הרגע.

מודעות גבוהה לשבץ יכולה להציל חיים, וכמו שאומרים בצבא, אם יש ספק אז אין ספק. אם אתם חושדים שמישהו לידכם עבר שבץ, תזעיקו אמבולנס, תנו לאנשי המקצוע לברר אם זה אכן המצב. במקרה הכי גרוע הכל יתגלה כבסדר, אבל יכול להיות שתצילו אדם ממוות.

אני רוצה להודות לתומכי הפטריאון של הבלוג, ובראשם למתן רינג, עינבל רמות, מייקל קניגס, שרה עטיה, ותומר כהן, התומכים המובילים. אם התוכן עניין אתכם, אני מזמין אתכם להפוך גם לתומכים, לעזור ל”סיור מוחות” לצמוח ולקבל מגוון רחב של הטבות ותכנים בלעדיים, יכולת להשפיע על הנושאים וצפייה בפוסטים לפני כולם. פרטים נוספים כאן

1 thought on “איך מזהים שבץ ומה צריך לעשות?”

Comments are closed.