הכירו את השלדים שמסעירים את עולם המדע ביממה האחרונה

חוקרי מוח רבים, ואני בינהם, בוחרים להתעניין ולעסוק באבולוציה ובאדם הקדמון כדי לנסות להתמודד עם אחת השאלות הקשות מכל: איך זה שדווקא אנחנו הפכנו להיות כה “אינטליגנטיים”, עם מוח כה מפותח? מה קרה לאורך האבולוציה שהפך את הומו ספיאנס להיות מי שהוא?

מיני ההומו (האדם) התפתחו לפני כ-2-3 מליון שנים. לאורך האבולוציה ניתן היה לחלק ולזהות מינים שונים של בני אדם. ולפני 200,000 שנה הופיע לראשונה האדם המודרני, שהיה חזק יותר, שרד, הכחיד את המינים הקרובים אליו, וכבש את העולם כולו.

או ככה לפחות חשבנו עד אתמול…

לאורך ההיסטוריה התגלו כל עצמות בני האדם העתיקים באפריקה רק באזורים שמדרום לסהרה, והשרידים המוקדמים של האדם המודרני התגלו בעיקר באזור מזרח אפריקה (בעיקר באתיופיה). אלא שאתמול בערב פורסמו ממצאים מרעישים: עצמות של חמישה בני אדם שנתגלו בג’בל אירהוד שבמרוקו, שתוארכו 300,000 שנה אחורה. זהו ממצא מרעיש, זה אומר שפרק הזמן שבו אנחנו קיימים על פני האדמה הוא פי 1.5 ממה שחשבנו, ושבני אדם חיו אז במקום אחר לגמרי, מצפון למדבר הסהרה הגדול…

לשלדים יש מאפיינים שתואמים ברובם לאדם המודרני, אבל איבר אחד הוא שונה במיוחד, אתם בוודאי מנחשים איזה…
המוח של אותם בני אדם היה מוח גדול, כצפוי, אך המבנה שלו הוא מוארך יותר ממבנה המוח שלנו, בצורה שמזכירה מעט מבני מוח של מיני אדם קדומים יותר. כך שכנראה מבנה המוח של אותם בני אדם היה מסודר אחרת ממבנה המוח שלנו. בסביבת השלדים נמצאו גם כלים, מה שמעיד על קוגניציה מורכבת יחסית. לצערנו, החוקרים לא הצליחו להפיק DNA מהשלדים. אין ספק שהיינו יכולים להגיד הרבה יותר דברים חכמים עליהם ובכלל על התפתחות האדם לו היה לנו ביד גם גנום של אותם פרטים.

החוקרים לא טוענים שמוצאו של האדם המודרני הוא במרוקו. ההשערה שלהם היא שהמין שלנו התפתח לאורך כל אפריקה, אלא שפשוט לא מצאנו שרידים במקומות הנכונים עד עתה, אולי כי באמת העדפנו לחפש “מתחת לפנס”. האמת, שבהינתן שזמן הפיצול בין האדם המודרני לבין הניאנדרתל, קבוצת האדם הקרובה אלינו ביותר הידועה כיום, הוא כחצי מליון שנה, אולי יום אחד נגלה שאנחנו אפילו ותיקים יותר על פני כדור הארץ הזה, ואז רק נותר להבין איך הפכנו להיות מי שאנחנו, המין החזק והחכם (כביכול) על פני כדור הארץ.

(נכתב בתאריך 8.6.17)

בתמונה: אחת הגולגלות שנמצאו במרוקו (משמאל) וגולגולת של אדם בן זמננו (מימין) קרדיט:NHM LONDON