שימו לב כיצד ניתן לקרוא את האישיות שלכם בקלות

 

כחוקר מוח, האישיות של האדם היא אחד הנושאים המרתקים מכל, וההשפעה שלה על החיים שלנו היא עצומה. נתחיל את הטור הזה בהסתכלות עצמית שלכם על האישיות שלכם. חשבו קצת על מי שאתם, ולאחר מכן הביטו על שלושת ההיגדים המופיעים כאן, וענו לעצמכם אם הם תואמים את האופי שלכם או לא:

א. פעמים רבות אתם מוצאים את עצמכם מחפשים אחרי איזון בחיים.

ב. אתם מעריכים את האינדיבידואליות שלכם ומעדיפים לא פעם לצעוד בדרך שלכם גם אם היא לא תואמת את מה שאחרים חושבים.

ג. אתם נוטים להיות סקרנים, נהנים ללמוד דברים חדשים ולפתוח את הראש לעולמות מעניינים.

סביר להניח שעניתם “כן” על כל שלושת ההיגדים האלה. עם זאת, זה מעט מפתיע, לכל אחד מאיתנו יש אופי שונה, איך ייתכן שכולנו מרגישים שהמשפטים האלה ממש מתארים אותנו מצוין? אני אגלה לכם סוד, את המשפטים האלה לקחתי מהורוסקופים אקראיים שמצאתי בשיטוט ברשת כשהכנתי את הטור הנ”ל, כל אחד מהם מתאר מזל אחר מבין המזלות, כך שהשלושה יחד לא אמורים לתאר אף אחד מכם, ובכל זאת, כולכם מתחברים אליהם. היום ננסה להבין למה.

ניסוי דומה ערך כבר ב-1947 הפסיכולוג רוס סטנגר. הוא ביצע מבחן אישיות למנהלים, אבל במקום להציג להם ניתוח מפורט של האישיות שלהם, הוא התעלם לחלוטין מתשובותיהם וסיפק להם קטעים מתוך הורוסקופים אקראיים. יותר ממחצית מהמשתתפים ציינו שהניתוח שקיבלו הוא מדויק.

ניסוי אחר, שהפך מפורסם, נערך על ידי הפסיכולוג ברטרם פורר. הפעם, ניתנה לכל המשתתפים במבחן האישיות תשובה זהה. היא הכילה שורה של משפטים שהמשותף ביניהם הוא שלכולם יש ניסוח מעורפל וחמקמק. הם תיארו תכונות שנחשבות חיוביות באופן אוניברסלי, או כאלה שיש בהן מידה של שליליות שיכולה להיתפס גם כחיובית. למשל: “יש בך צורך שאחרים יעריכו אותך”; “יש בך פוטנציאל לא ממומש שעדיין לא מצאת דרך לנצל”; “אתה חושב באופן עצמאי ולא מקבל את אמירותיהם של אחרים ללא הוכחה חותכת”.

הנבדקים התבקשו לדרג מאפס ועד חמש עד כמה הניתוח תואם את האישיות שלהם – והציון הממוצע היה 4.3. אף ש”כל אדם הוא עולם ומלואו”, טקסט גנרי לחלוטין גרם לעשרות בני אדם לחשוב שהוא נוגע בנימי נפשם.

מה אפשר ללמוד מהניסוי הזה? אנשים נוטים לקבל תיאורים שמתייחסים כביכול לאישיות שלהם כנכונים, גם אם אין קשר בינם לבין המציאות, כל עוד הם נכתבים בצורה מעורפלת מספיק ועולה מהם ניחוח חיובי. תיאור כזה הוא נעים, ונוח להזדהות איתו, ולכן הנטייה לקבל אותו. לדיבור המעורפל יש חשיבות גדולה, משום שהוא מאפשר לכל אדם לפרש אותו בצורה שאיכשהו קשורה לאופי שלו. אם יש לי אמונה בסמכות של המקור, למשל אם אני מאמין באסטרולוגיה, סביר שאחפש התאמה בין האישיות שלי לבין מה שכתוב בהורוסקופ. וכשמחפשים, בסוף מוצאים.

התגלית הזו הובילה להבנה שיש כאן אפקט התנהגותי. נהוג לכנות אותו “אפקט פורר” או “אפקט ברנום”, על שם הבדרן והאמרגן בן המאה ה-19 שבין הופעותיו המגוונות נהג גם “לקרוא את האישיות” של המתנדבים ההמומים.

ברנום הוא רק אחד משורה ארוכה של אסטרולוגים, גרפולוגים ומגידי עתידות זוכים לפופולריות עצומה למרות שאין להם שום יכולות מיוחדות, רק משום שהתחזיות שהם מנפקים מיוצרות בסגנון שמתאים לאפקט ברנום. גם מבחני אישיות כמו מבחן מאירס בריגס, שהם פופולריים ויש מעסיקים שאף מסננים באמצעותם מועמדים, הם חסרי משמעות אמיתית. כל ניתוחי האישיות שלהם מעורפלים ונושאים ניחוח חיובי, מספיק כדי שתהנהנו בשמחה כשתקראו אותם.

אני רוצה להודות לתומכי הפטריאון של הבלוג, ובראשם למתן רינג, עינבל רמות, יובל שער ובני גויכמן, התומכים המובילים. אם התוכן עניין אתכם, אני מזמין אתכם להפוך גם לתומכים, לעזור ל”סיור מוחות” לצמוח ולקבל מגוון רחב של הטבות כמו תכנים בלעדיים, יכולת להשפיע על הנושאים וצפייה בפוסטים לפני כולם. פרטים נוספים כאן

הצטרפו לרשימת התפוצה של הבלוג וקבלו את התכנים ישירות למייל

 

גלגל המזלות האסטרולוגי (ויקיפדיה – Zachariel)

1 thought on “שימו לב כיצד ניתן לקרוא את האישיות שלכם בקלות”

  1. שמעתי הרצאה שלך באסכולות רעננה וזו הסיבה אני רוצה לשמוע ולקרוא עוד מחקרים והרצאות שלך

Comments are closed.