גם מי שחושב שהוא יודע, לא תמיד מבין על מה הוא מדבר

פוסט מומלץ וחשוב ביותר פורסם אתמול בבלוג של מכון דוידסון.

מתנגדים לטכנולוגיות מדעיות רבות, כמו מתנגדי חיסונים, תומכי תיאוריות קונספרציה, ועוד, מדברים עם בטחון רב בדבריהם, וזורקים מידע שקרי ונתונים כוזבים עם לא מעט כריזמה, מה שגורם לרבים להאמין להם. אותם אנשים מרגישים לרוב שהם מבינים מאוד בנושא שעליו הם מדברים, ויספרו לכם שעומדים מאחוריהם “שנים רבות של מחקר עצמאי בתחום” מה שהופך אותם לבעלי ידע. אך האמנם זה המצב?

במחקר חדש שפורסם ב-Nature Human Behavior, ומסוקר בפוסט המצורף על ידי ד”ר נעם לויתן, נשאלו נבדקים מה עמדתם לגבי מספר סוגיות מדעיות כמו חיסונים, ריפוי גני ומזון מהונדס גנטית. עבור כל תחום הנבדקים נשאלו עד כמה לדעתם הם מבינים בתחום, וכמו כן ביצעו בוחן קצר עם שאלות “נכון\לא נכון” בנושאי מדע שונים.

הממצאים מדהימים: ככל שההתנגדות של הנבדקים לתחום מסוים (כמו חיסונים) הייתה גדולה יותר, כך הידע האובייקטיבי שלהם היה נמוך יותר, אך מנגד, ההערכה העצמית של אותם נבדקים לגבי הידע שלהם הייתה גבוהה יותר! כלומר, מתנגדי חיסונים ושאר מכחישי מדע חושבים שהם יודעים מדע יותר מכולם, אבל בעצם הם יודעים הכי מעט!

המאמר הזה מלמד אותנו כמה שיעורים חשובים. בראש ובראשונה שחשוב מאוד לקבל מידע מדעי רק מאנשי מקצוע. לא כל אדם שמדבר בבטחון עצמי רב באמת יודע על מה הוא מדבר, לעיתים קרובות ההפך הוא הנכון.
מעבר לכך, זהו שיעור חשוב בצניעות. אסור לקפוץ למסקנות מכל פריט קטן של מידע שהגיע לאוזננו. מותר לחלוטין להגיד “אני לא יודע, תנו לי לחזור אליכם” וללכת לקרוא, ללמוד את הנושא לעומק ולהתייעץ עם אנשי מקצוע. זה עדיף עשרות מונים מאשר להצהיר הצהרות חסרות תוכן שיכולות להשפיע על האנשים שמולכם ולגרום להם לקבל החלטות שעלולות להיות מסוכנות עבורם.

מוזמנים לקרוא את הפוסט של ד”ר לויתן. בשביל הכיף, בסופו מופיע גם החידון שהוצג לנבדקים, ותוכלו לבחון את הידע המדעי שלכם.

“האויב הגדול של הידע הוא לא הבורות, אלא אשלית הידע” אמר הסופר והמחנך דניאל בורסטין לפני כשלושים וחמש שנה.
נקודה למחשבה   (מקור:quotes4sharing)