שני מוחות, גוף אחד, האם זה בכלל אפשרי?

סיפורן של אביגיל ובריטני הנזל מארה”ב הוא אחד מעוצרי הנשימה בתולדות המדע. אבי ובריטני הן תאומות “סיאמיות”. הגוף שלהן מאוחה לגוף אחד, אך יש להן שתי מערכות עצבים נפרדות לחלוטין. כלומר, בעצם שני בני אדם שונים, עם אופי שונה, רצונות שונים ורגשות שונים, חיים בתוך גוף אחד. הסיכוי של תאומות כמותן לשרוד ולהגיע לבגרות הוא כאחת לשלושים מליון. אך כאמור, אבי ובריטני התגברו על כל הסיכויים והן כיום בנות 27, חיות, בריאות, ומתפקדות. אבל איך בכלל?

אם תחשבו על זה, אבי ובריטני, ששולטות שתיהן על אותו הגוף, צריכות להיות מתואמות בכל פעילות קטנה שהגוף שלהן עושה. שאלות פשוטות כמו “מה ללבוש היום” הופכות להיות אתגר של ממש, כאשר העובדה שלכל אחת מהן יש טעם עצמאי ורצון להציג ולממש אותו. הן מספרות שהן הרבה פעמים שולטות “בתורות”, או “סוגרות עסקאות והסכמים” אחת עם השנייה במקרים כאלה. כפי שניתן לראות בסרטון המצורף, הן מתפקדות בצורה מרשימה מאוד: עושות ספורט יחד, לומדות בתיכון בהצלחה, ואפילו לומדות לנהוג, ועוברות בהצלחה את מבחן הרישוי.

על אף ששני המוחות שלהן נפרדים לחלוטין, החיים המשותפים באותו הגוף אפשרו להן להכיר אחת את השניה כל כך טוב כדי להגיע ליכולות קריאה אחת של השנייה שאנחנו לא מסוגלים לדמיין. הן מספרות שהן לא צריכות לדבר כדי להגיע יחד למסקנה מסוימת, ולעיתים רבות הן משלימות את המשפטים האחת של השנייה, או אפילו אומרות את אותם הדברים, באותו הניסוח, יחד. כל זה מלמד אותנו דבר אחד מדהים: המוח שלנו גמיש מאוד, והוא מסוגל להסתגל למצבים חדשים שיאפשרו לו ללמוד יכולות ודברים שבאופן נורמלי הוא לא מתעסק בהם. למידה כזו התרחשה אצל אבי ובריטני, אבל היא יכולה להתרחש גם אצלכם.

אני מצרף פה סרט תיעודי שצולם על אודותיהן לפני אחת עשרה שנים. הסרט ארוך, אך גם צפייה בדקות הראשונות שלו תשאיר אתכם פעורי פה. מאז הסרט אבי ובריטני סיימו את התיכון, סיימו בהצלחה גם את האוניברסיטה והן כיום מורות. דווקא הילדים שאותן הן מלמדות מקבלים אותן בהבנה רבה יותר מאשר בני עולם המבוגרים.