כששמעון פרס התחיל להתעניין במדעי המוח…

 הרבה נכתב ונאמר על שמעון פרס מאז פטירתו לפני יממה, אבל זו אולי הזדמנות מצוינת להכיר את פעילותו בתחום מדעי המוח. פרס נמשך לתחום הזה יותר ויותר בשנים האחרונות, והחליט להכנס אליו לעומק עוד כשהיה נשיא. שיא פעילותו הגיעה לפני חמש שנים עם הקמת עמותת IBT – Israel Brain Technology.

העמותה היא בעצם חממה לחברות וסטארטאפים ישראלים בתחום מדעי המוח. היא שואפת לרכז תחתיה סטארטאפים מעניינים בתחום (כולם, אגב, הם סטארטאפים שמוצריהם אמורים לטפל או להקל על חייהם של מטופלים עם הפרעות או מחלות מוח או בעיות חושיות שונות), ולספק להם תנאים מתאימים כדי לפרוח, כשהיא גם שואפת להקים בארץ קהילה שלמה וחזקה של טכנולוגיות וסטארטאפים בתחום מדעי המוח. הנוכחות של פרס תרמה לכך שכספים רבים נכנסו לעמותה, ומנחים ומרצים בעלי שם נכנסו אליה ולוקחים בה חלק עד היום.

העמותה תומכת כיום ב-16 סטארטאפים, בהם כמה שזכו לפרסום מסוים בתקשורת הישראלית. Binnmic Health, למשל, משתמשת בחיישנים כדי לנטר את הפעילות הפיזיולוגית של חולי פרקינסון באופן קבוע, ובעזרת אלגוריתמים מורכבים של למידה חישובית, להתאים להם את המינונים והתרופות מדי יום ביומו, ובכך לאזן את שגרת חייהם.חברת BioEye מתכננת אפליקציה שתעקוב אחר תנועות העיניים בזמן שימוש בטלפון, במטרה לזהות ירידה בפעילות הקוגניטיבית ובכך אולי לסייע באבחון מוקדם של אלצהיימר. Renew Senses היא חברה שמלמדת לקויי ראייה “לראות באמצעות האוזניים”. המערכת שלהם ממירה אלמנטים ויזואלים (למשל צורה, או צבע), לצלילים ולרטטים. הניסויים שערכה החברה הראו שלאחר לימוד ואימון העיוורים מצליחים להתמודד עם מטלות שדורשות יכולת ויזואלית בצורה מרשימה.

עוד מוקדם לספר אם מי מהסטארט אפים יצליח להביא לפריצת דרך גדולה בתחום. אך עצם קיומה של קהילה מהסוג שIBT מייצרת, הוא כשלעצמו דבר שנותן תנופה רבה לחקר המוח, ועשוי לקרב את התגלית החשובה הבאה, ועל כך פרס ראוי להערכה.

(פורסם בתאריך 29.9.16)