אם מינים משתנים כל הזמן, איפה שלבי הביניים?

אנחנו ממשיכים בפינת “להבין אבולוציה” שבה אני עונה לכם על השאלות הקשות בנושא אבולוציה. בין כל השאלות, הייתה אחת שחזרה שוב ושוב: אם באמת אנחנו והשימפנזה התפתחנו מאב קדום משותף, למה לא מצאו את שלבי הביניים בין אותו יצור לבין האדם המודרני? לא רק אתם שואלים את השאלה הזו, היא למעשה אחת הטענות הנפוצות ביותר של מתנגדי אבולוציה. הם מנופפים בה פעם אחר פעם, אבל דבר אחד הם לא טרחו לבדוק: האם זה באמת נכון שלא נמצאו שלבי ביניים?

והתשובה היא שבהחלט מצאו, ולא רק שלב או שניים. אם נסתכל על האבולוציה של האדם, יש מגוון עצום של שרידים מכל התקופות, החל מהומנינים מוקדמים שתוארכו החל מבערך 5-6 מיליון שנים (קרוב לזמן הפיצול מהשימפנזה), ועד לימינו. כשמסתכלים על השרידים האלה, אפשר לראות את ההדרגתיות של השינויים קורמת עור וגידים.

שרידי ההומנינים המוקדמים ביותר, כמו הארדיפיטקוס, העידו שהם יכלו ללכת על שתיים, אבל עדיין יכלו לטפס על עצים. האוסטרלופיתקוס (ובהם לוסי) שבאו אחריהם כבר היו מחויבים להליכה על שתיים. עם הופעת מיני האדם הראשונים לפני כ-2 מליון שנים אנחנו מזהים גדילה הדרגתית של גודל המוח, שהולך וגדל ככל שמסתכלים על שרידים מאוחרים יותר, ולבסוף, לאחר הופעת האדם המודרני, המוח מתכדרר, ובכך כנראה מגדיל אזורים שקשורים לאינטיליגנציה ולתפקודים גבוהים. בנוסף אפשר לראות עוד מגוון תהליכים אבולוציונים רק מהסתכלות על השרידים, כמו הקטנת השיניים, הופעת הסנטר והקטנת הלסת.

לא רק באדם מזהים את שלבי הביניים האלה, חפירות ארכיאולוגיות חשפו מינים קדומים שהיוו שלבי ביניים מוקדמים יותר. נכון שככל שמחפשים שרידים קדומים יותר, כך גם קשה למצוא, אבל עדיין מגוון העדויות ל”שלבי ביניים” שנמצאו עד היום הוא עצום.

מוסר ההשכל מהסיפור הוא שקל מאוד להפנות טענות לא מבוססות שישמעו כאמת, ובעידן הפייק ניוז של ימינו, כל אחד יכול להפיץ שמועות לא מבוססות ולגרום לנו לחשוב שהן אמת. לכן בכל פעם שאתם שומעים טענה כלשהי בנושא שלא מוכר לכם, אל תקבלו אותה כתורה מסיני, בקשו תמיד סימוכין ונסו להבין על בסיס מה הטיעון הזה עומד.

נזכיר שפרויקט “להבין אבולוציה” מובא בזכות תומכי הפטריאון, שהתמיכה שלהם מאפשרת לי להשקיע יותר בבלוג ולהביא לכם יותר תכנים מעניינים. אני רוצה להודות להם, ובייחוד לתומכים המובילים: מתן רינג, עינבל רמות ומייקל קניגס. אני מזמין אתכם להצטרף ולתמוך גם, לעזור ל”סיור מוחות” לצמוח ולקבל מגוון הטבות כמו יכולת להשפיע על התכנים וגישה לפוסטים לפני כולם. לפרטים לחצו כאן