שוב אני צריך לכתוב על תאי לחץ

בשנים האחרונות אנחנו עדים למבול היסטרי של כתבות על תאי לחץ בתקשורת. בערך אחת לכמה חודשים מופיעה עוד כתבה המספרת שמדובר בטיפול פלא שהציל המוני בני אדם ממחלות חשוכות מרפא ויוצרת סערה בציבור. היום, בכתבה החדשה שפורסמה בynet, כבר הוסיפו תיאורית קונספרציה: “למרות כל ההצלחות משרד הבריאות לא מאשר את הטיפול”, וכי “אינטרסים זרים וגופים פרטיים נכנסים לתוך קבלת ההחלטות של המשרד”.

אני לא מעורב בתהליך קבלת ההחלטות במשרד הבריאות, אבל כדאי לעשות קצת סדר: תאי לחץ נחשבים כטיפול בעל הצלחה במספר מסוים של פגיעות הקשורות לחמצן כמו הרעלת פחמן חד חמצני, חסימות עורקים ועוד. במקרים כאלה משרד הבריאות אכן מאשר מימון במסגרת סל הבריאות.

אך הכתבות הללו (שברובן מרואיינים אנשי “אסף הרופא”, מה שמעלה תהיה אם לא מדובר בכתבות יחסי ציבור) ש”מוכיחות” שטיפול בתא לחץ מסוגל לרפא אוטיזם, הפרעות פסיכיאטריות, אלצהיימר ושאר מחלות מוח חשוכות מרפא, ואפילו לשפר את האינטיליגנציה של אנשים בריאים ולעצור את ההזדקנות.
אלא שכל הדברים שמופיעים כאן לא מוכחים מחקרית כלל וכלל, ולכן משרד הבריאות גם לא מאשר להכניס אותם לסל הבריאות. תאי הלחץ אולי עוד יתגלו בעתיד ככלי שיכול לעזור לטפל במחלות מוח מורכבות אך כיום אין לכך הוכחה, וכל עוד זה המצב, לשווק את הכלי הזה בציבור הוא הטעייה אחת גדולה.

הכעס הגדול שלי הוא על גופי התקשורת, שלא מבצעים ולו מחקר בסיסי לכתבות שהם מפרסמים. תפקידה של התקשורת הוא להיות ביקורתית ולספק לציבור מידע אמיתי. כרגע, התקשורת כופרת בתפקידה וגורמת לנו להאמין שמדובר בטיפול יעיל. מי יודע כמה אנשים החליטו בעקבות הכתבות האלה להוציא עשרות אלפי שקלים שאין להם, לזנוח טיפולים שכן יכולים לעזור להם, ולקבוע תור לתאי לחץ.

הגיע הזמן שהתקשורת תבין שיש לה אחריות ציבורית. האדם הפשוט לא מבין ברפואה, ואסור להם להאכיל אותו במידע לא אמין בלי להפגין ביקורתיות ראויה. אני מצפה ממנה להיות מקצועית ביחסה לתאי לחץ ולענייני מדע בכלל, הם צריכים לזכור: זו הבריאות שלנו, וזה הכסף שלנו, צריך להתייחס אליהם ברצינות.

 

(הבהרה: בניגוד לכתבות הקודמות, בכתבה הנוכחית אין אזכור למחלות המוח שעליהן דיברתי בפוסט זה. עם זאת, עוד כתבה על “הצלחות תאי הלחץ” רק מעלה את התדמית שלו בציבור, ועשויה לגרום לחולים במחלות שתאי לחץ לא הוכחו כטיפול יעיל בהן ללכת ולשלם הון עבור טיפול שכנראה לא יעזור להם).

הכותרת ב-ynet.