תפסיקו לקרוא, צאו לרוץ: שאלות, תשובות ומיתוסים על אלצהיימר

אלצהיימר היא אחת המחלות שזורעות הכי הרבה פחד בציבור, יש שקוראים לה “המגפה של תחילת המאה ה-21”. בכל כ-60 שניות ברחבי העולם מאובחן אדם עם אלצהיימר. כיום אין עדיין שום טיפול תרופתי אפקטיבי למחלה. הנתונים המאוד לא אופטימים הללו גורמים להרבה אנשים לפנות אלי עם המון שאלות ותהיות מודאגות לגבי אלצהיימר. אז החלטתי לענות במרוכז על כמה שאלות נפוצות, ואולי לנפץ לכם כמה מיתוסים מרכזיים על המחלה.

האם אלצהיימר זו מחלה תורשתית?
רק חלק קטן מאוד ממקרי האלצהיימר מוגדרים כיום כתורשתיים. פעמים רבות מקרים תורשתיים מאופיינים בהתפרצות של המחלה בגיל צעיר יותר (מתחת ל-65) וניתן לאפיין אותם. כך שגם אם אחד מהוריכם חלה באלצהיימר, אין זה אומר שאתם בקבוצת סיכון לחלות במחלה.

 

האם אלצהיימר היא תוצאה של זקנה?
לא, זקנה לא גורמת לאלצהיימר. אפשר להגיע לגיל מבוגר מאוד ועדיין לא לחלות במחלה הזו. עם זאת, אי אפשר להתעלם מהעובדה שמעל גיל 80 קרוב ל-50% מהאוכלוסיה לוקה באלצהיימר, כך שיש אמנם סיכוי גבוה יותר להתפרצות אלצהיימר בגיל מבוגר, אך אין זה אומר שזקנה גורמת לאלצהיימר.

 

אני שם לב שלאחרונה אני שוכח כל מיני דברים קטנים, האם יש לי אלצהיימר?
חשוב להבין שעם הגיל יש ירידה מסוימת בתפקודים קוגניטיביים, זה טבעי וזה קורה לכולנו, כמו שהגוף אינו כמו שהוא היה בגיל עשרים, גם המוח לא. עם זאת, זה לא בהכרח מעיד על אלצהיימר. דווקא המודעות העצמית משמעותית, משום שבדרך כלל חולי אלצהיימר לא מודעים לכך שהתפקוד שלהם ירד. אז מתי כן נכון לפנות לרופא? כשרואים שהירידה בתפקוד של אדם קרוב פוגעת ביכולת ביצוע המשימות וההתנהלות היומיומית.

 

איך אפשר להפחית את הסיכוי לחלות באלצהיימר?
רווחת בציבור המחשבה שאם נקרא הרבה ספרים, נלמד שפות חדשות או נפעיל את המוח בכל מיני דרכים שונות, נקטין את הסיכוי שלנו לחלות באלצהיימר. הנושא הזה עדיין בויכוח בקהילה המדעית, וישנם ממצאים לפה ולשם לגבי הקשר בין אינטלקטואליות מכל מיני סוגים למניעת מחלת אלצהיימר. אך יש גורמים אחרים שנמצא בינם לבין אלצהיימר קשר חזק הרבה יותר, והם, אולי, מפתיעים מאוד: תזונה לא בריאה, כולסטרול גבוה, עישון, חוסר פעילות גופנית, ועוד. כל אלה הם גם גורמי סיכון למחלות לב, ונראה שלתפקוד בריא של מערכת הלב והדם יש חשיבות גם בהקשר של אלצהיימר. יש אמנם השערות, אבל אנחנו עדיין לא מבינים כמו שצריך את הסיבה לכך. אך עושה רושם שאורח חיים בריא הוא כיום פקטור משמעותי שיכול להפחית את הסיכוי לחלות באלצהיימר.

 

האם יש תקווה?
זו שאלה קשה. אלצהיימר היא מחלה מורכבת, לא מעט תגליות מלמדות אותנו שהדרך לתרופה יכולה להיות ארוכה וקשה הרבה יותר מהצפוי. עם זאת, הרבה מאוד מעבדות בכל רחבי העולם עוסקות באלצהיימר, והמון משאבים מושקעים בהן. המחקרים שיוצאים מלמדים אותנו המון על המחלה ותוקפים אותה מהמון כיוונים חדשים שפותחים לנו שוב ושוב את העיניים. נותר לי רק לקוות שהתובנות המשמעותיות מהמחקר יובילו בקרוב לצמיחה של טיפולים חדשים. אלו כנראה לא יהיו תרופות שמעלימות את המחלה, לפחות לא בשלב הראשון, אך גם אם הם יצליחו לשפר את איכות החיים של המטופלים, הרווח יהיה של כולנו.

 

לכתבה שלי בדה-מרקר

BILL SANDERSON / Science Photo L