ריטלין – קצת סדר בבלאגן

השבוע היה באזז תקשורתי מאוד גדול בנושא ריטלין, שהציף על פני השטח הרבה מאוד מידע לא מדויק. כדי לעשות קצת סדר בבלאגן, הנה שאלות ותשובות לגבי ריטלין:

איך ריטלין עובד?
אחת התופעות הנפוצות בהפרעת קשב וריכוז היא ירידה ברמות הדופמין במוח. דופמין הוא אחד מהחומרים הכימיים שאחראיים על מעבר האותות בין תאי העצב השונים. החומרים הללו בדרך כלל פעילים במשך זמן קצר ולאחר מכן נספגים. ריטלין מעכב את הספיגה של דופמין, ולכן הוא מאפשר לו לאותת למשך זמן ארוך יותר. כך למעשה גם כמות קטנה יותר של דופמין יכולה להעביר אותות כמעט כמו אלה שעוברים במוחות של אנשים בריאים, ובעצם לתקן אצל הלוקים בתסמונת זו חלק מהיכולות שנפגעות אצלן, כמו היכולת להתרכז ולמקד את הקשב במשימה אחת.
 
האם ריטלין ממכר?
אמנם דופמין הוא חומר שקשור לתופעת ההתמכרות (מי שהיה בקורס שלי למד בו לא מעט על “מערכת החיזוק החיובי” הדופמינרגית במוח, שדרכה אנחנו לומדים להתמיד ולשפר דברים שקיבלנו עליהם פידבק חיובי מהעולם), אבל במינונים שבהן התרופה ניתנת, אין שום עדות מדעית לכך שריטלין ממכר. נהפוך הוא, הוא דווקא משמש במקרים מסוימים כחלק מטיפול גמילה מהתמכרויות שונות. כך או כך, זכרו שאם ריטלין היה ממכר, בהנתן שאנחנו מכירים הרבה אנשים סביבנו שנוטלים את התרופה הזו, היינו רואים את זה בכל מקום.
 
האם יש דרכים נוספות שעוזרות להתמודד עם הפרעת קשב?
הכרתי כמה וכמה ילדים ומבוגרים שמתמודדים עם הפרעת קשב במגוון דרכים שאינן כוללות טיפול תרופתי. סביבה משפחתית תומכת, טיפול פסיכולוגי, ריפוי בעיסוק ואימון אישי הן אסטרטגיות שמראות הצלחה אצל רבים. בנוסף, אנשים שהכרתי מעידים כי פיתוח של תחומי חוזקה ותחביבים אהובים מאוד עוזרת להם לתפקד טוב יותר בחיי היומיום, לחלקם אף יש שיטות יצירתיות שהם פיתחו עם עצמם שמסייעות להם להתרכז.
 
האם ריטלין הוא סם ש”הופך את ילדנו לזומבים”?
לא. נכון, ריטלין פועל על המוח, אבל בדיוק כמו שעם מחלות מעיים אנחנו מתמודדים באמצעות תרופות שפועלות על המעיים, כך גם במחלות מוח מתמודדים עם תרופות שפועלות על המוח. לא כל דבר שפועל על המוח הופך אותנו לזומבים. האמת, שבמקרה של ריטלין אפילו ההפך הוא הנכון. צריך להתחיל להבין שאנשים שלוקים בהפרעת קשב וריכוז, למרות שהם אחוז גבוה באוכלוסיה ולמרות שכלפי חוץ הם נראים לנו בריאים לגמרי, סובלים מבעייה שמקשה עליהם את התפקוד היומיומי. תרופות כמו ריטלין, כאשר הן ניתנות בצורה ובמינון הנכונים והמתאימים לכל מטופל (ולכן פה יותר מתמיד חשוב לעשות את ההתאמה הזו כמו שצריך עם הרופא ולא לקחת אותה סתם ככה), מסייעות להם להתמודד הרבה יותר טוב עם התפקוד היומיומי. לעיתים קשה לאנשים בריאים לראות את זה, אבל שיחה אחת עם אדם שלוקח ריטלין יכולה ללמד את כולנו כמה התרופה הזו שינתה את החיים של רבים.
 
(פורסם בתאריך 24.8.17)

ריטלין (מקור: ויקיפדיה)