רוצים לשכנע אנשים מחו”ל לתמוך בישראל? לא בטוח ששליחת “סרטוני הסברה” זה הפתרון.

חבר סיפר בקבוצת וואטסאפ משותפת על הודעה קשה ומאוד אנטי ישראלית שקיבל מקולגה בחו”ל. ההודעה הייתה כל כך מקוממת שהוא רצה לשכנע אותו בטעותו: “שלחו לי בבקשה את סרטוני ההסברה הטובים ביותר שלכם” הוא ביקש, כדי שילמד שהמצב הוא לא בדיוק כמו שהוא חושב שהוא רואה את זה. אני בטוח שרבים מכם בטח נוהגים באופן דומה. יש גם משהו מאוד “קל” בלשלוח סרטוני הסברה, סוג של “שגר ושכח”, שהם יצפו עכשיו בסרטון ויבינו לבד שאנחנו צודקים. אבל בדיוק בגלל זה, זה לא עובד.
 
בשבוע שעבר כתבתי כאן על הטיית האישוש. לפי ההטייה הזו אנשים נוטים לחפש ולהקשיב בעיקר למידע שתואם את הדעות שלהם, למרות שמידע מ”הצד השני” יכול לאתגר אותם ולעצב את הדעה יותר, הם מעדיפים שלא להחשף למידע כזה. זו גם הסיבה שבגללה אתם בעיקר עוקבים אחרי אנשים שאומרים את הדברים שהייתם רוצים לשמוע, ולא אחרי אנשים מהצד השני של המפה הפוליטית. בשבוע שעבר ראינו כמה הדבר הזה עוזר להפיץ פייק ניוז, אבל הוא משמעותי גם כאן.
 
אם תשלחו סרטון הסברה ישראלי לאדם עם דעות אנטי-ישראליות, סיכוי גדול שהוא או היא בכלל לא יצפו בסרטון, וגם אם כן, הם יצפו בו דרך משקפיים של תומכי הצד השני, יבטלו את הטענות בסרטון בזלזול, ויביאו מיד נימוקים (רלוונטיים או לא) מדוע הטענות לא נכונות. גם אם אתם תצפו בסרטוני הסברה פרו פלסטיניים, סביר שתתנהגו באופן דומה.
 
אז מה כן נכון לעשות? לדבר, להעביר את הדיון לרמה האישית. אם אותו אדם הוא קולגה שלכם, וכבר מכיר אתכם, נצלו את הקשר שכבר קיים ביניכם כדי לבנות את הטיעונים הרלוונטים לשיחה שלכם. דברו על עצמכם, על המשפחות שלכם, דברו על אנשים. לכולנו קל הרבה יותר להזדהות עם סיפורים אישיים, בפרט של אנשים שאנחנו מכירים, כדי להתחבר לדעות פוליטיות, ודיברנו על כך כמה פעמים בבלוג. זה לא קל, זה מצריך מכם לנהל דיון עם אדם שאולי לא כיף לדבר איתו, זה מצריך מכם לעצור את שגרת היומיום הגם ככה מלחיצה ולהוסיף עליה עוד דאגות, אבל אם אתם רוצים לגרום לאנשים באמת לשנות את דעתם, זכרו את הטיית האישוש, נצלו אותה לטובתכם במקום לגרום להם פשוט להתעלם מדעתכם.

אני רוצה להודות לתומכי הפטריאון של הבלוג, ובראשם למתן רינג, עינבל רמות, שרה עטיה ושריתי סקויאר, התומכים המובילים. אם התוכן עניין אתכם, אני מזמין אתכם להפוך גם לתומכים, לעזור ל”סיור מוחות” לצמוח ולקבל מגוון רחב של הטבות כמו תכנים בלעדיים, יכולת להשפיע על הנושאים וצפייה בפוסטים לפני כולם. פרטים נוספים כאן

הצטרפו לרשימת התפוצה של הבלוג וקבלו את התכנים ישירות למייל

 

מתוך סרטון הסברה של אבי נוסבאום (יוטיוב)