ראיון על פריצות הדרך הגדולות במדע ב-תשפ”ב

ראש השנה בפתח, וזה הזמן לסכם את השנה. התבקשתי על ידי הרב שי פירון וענבל גזית מהתוכנית “נפלא פה” בגלי צה”ל לספר על כמה פריצות דרך משמעותיות שקרו השנה, ועל ההשלכות האפשריות שלהן על חיינו בשנים הבאות.

למרות שהיו כמה הישגים מרשימים בעולם הרפואה, החלטתי להיות מעט יותר מגלומן ולהסתכל לטווח הרחוק. בחרתי במחקריו המרשימים של פרופ’ יעקוב חנא ממכון ויצמן, שפרסם לאחרונה עוד פריצת דרך במחקר השאפתני שלו: לנסות לגדל עוברי עכברים מחוץ לרחם. אם וכאשר הטכנולוגיה הזו תהיה זמינה בבני אדם, יהיו לה השלכות עצומות על החברה שלנו שהספקנו רק לגעת בקצה הקרחון שלהם. כשסיפרתי לפרופ’ יובל נח הררי על המחקר הזה, הוא אמר שלדעתו השינוי שנרגיש כשהטכנולוגיה תבשיל עשוי להיות חד יותר מאשר השינוי של המהפכה התעשייתית כולה, וייתכן שהוא צודק.

בהמשך דיברתי על האפשרות “לקרוא מחשבות” מהמוח. נושא שנמצא בפיתוח כבר כמה שנים ואני כותב עליו ומתראיין עליו לעיתים. השנה הטכנולוגיה הזו אפשרה לאדם שחולה בALS ומשותק לחלוטין בכל גופו לתקשר עם העולם בפעם הראשונה, המחשב למד את פעילות המוח שלו כשהוא חושב על כל אחת מאותיות הABC האנגלי, וכל מה שהוא היה צריך לעשות היה לחשוב על כל אות אחת אחרי השניה, וכך הוא היה בונה משפטים. עד לאן הטכנולוגיה הזו יכולה להגיע? האם היא תוכל לעזור למשותקים לתקשר עם העולם? ואם כן, מה הגבולות שלה, וכיצד ניתן לוודא שלא ישתמשו בה לרעה?

מעבר לכך ד”ר יובל דרור התראיין מיד אחרי וסיפר על שני הישגים טכנולוגים מעניינים, על המונות המדהימות שמספק טלסקופ החלל ווב, ועל התמונות המדהימות לא פחות שמספקת התוכנה DALL E, בינה מלאכותית לומדת שמשאירה את כולנו פעורי פה.

אתם מוזמנים להאזין לראיון, ולשתף מה היו ההישגים המשמעותיים מבחינתכם השנה.