פרכוסים ואפילפסיה – לא מה שחשבתם

פינת #מה_ההבדל באה הפעם לעשות סדר במונח חשוב מאוד מעולם האפילפסיה: פרכוס.

כולכם, אני מניח, מכירים את המילה “פרכוס” במשמעות של טלטול לא רצוני של הגוף. כשאדם מפרכס השרירים שלו מתכווצים ונרפים במהירות והוא נראה כאילו הוא רועד. התופעה הזו ממתרחשת במצבים רפואיים שונים, ומוכרת בהקשר של מחלת האפילפסיה. בסוג ההתקף האפילפטי המוכר ביותר, ההתקף הטוני קלוני (שמוכר גם בשם “גראנד מאל”) החולה נופל על הקרקע ולאחר מכן מתחיל לפרכס, השרירים שלו מתכווצים ונרפים בעוצמה רבה וגורמים לרעידות בכל הגוף שעשויות גם להמשך מספר דקות. אלא שכשחוקרי מוח מדברים על פרכוסים בהקשר של אפילפסיה, הם בכלל לא מתכוונים לרעידות של השרירים, אלא לתהליך מהותי הרבה יותר.

התקף אפילפטי נוצר כאשר תאים באזור מסוים (המוקד של ההתקף) מתחילים לפעול בקצב אינטנסיבי, פעילות היתר של התאים האלה משפיעה על התאים שמקבלים מהם מידע ומתפשטת אליהם, משם ההתנהגות הלא נורמלית מתפשטת עוד ועוד, ולפעמים אף מקיפה את כל קליפת המוח. לפעילות הלא נורמלית הזו קוראים במדעי המוח “פרכוס”. ולמעשה הפרכוס שמתרחש במוח הוא זה שגורם לאותו התקף שאנחנו מכירים באפילפסיה. ההתקפים יכולים להיות שונים מאדם לאדם, לא כולם חווים את התקף הטוני קלוני, ואופי ההתקף נקבע לפי אופי הפרכוס שמתרחש במוח, למשל אילו אזורים במוח פרכסו, או מה הייתה פעילות התאים באותם האזורים.

אם כך, פרכוס מוחי הוא מה שגורם להתקף אפילפטי, שיכול לגרום לפרכוסים בגוף. די מבלבל. אפשר אולי למצוא קשר בין שני הפרכוסים כי כמו שבפרכוס מוחי יש פעילות יתר של התאים במוח, בפרכוס תנועתי יש אפשר להגיד שיש פעילות יתר של השרירים. כאן בבלוג אני משתדל להמנע משימוש במילה “פרכוס” באף אחת משתי המשמעויות שלו כדי לא לבלבל אתכם. לפרכוסים התנועתיים אני בדרך כלל אקרא “רעידות” ולפרכוס המוחי אני אקרא “פעילות היתר של התאים במוח” או פשוט “ההתקף”.

ואם כבר, הנה עובדת בונוס לסיום, בעברית המילה “פרכוס” משמשת גם במשמעות של “התגנדרות” או “קישוט”. בתלמוד הבבלי נכתב “כך היו שרים לפי הכלה בארץ-ישראל: לא כחל ולא שרק ולא פרכוס – ויעלת חן”. לא לאפילפסיה התכוונו חז”ל כאן, למרות שבהינתן שלמעלה מאחוז מהאוכלוסיה סובלים מהמחלה הזו, ייתכן שהיו מי שסבלו מפרכוסים כשבאו לשיר בפני הכלה.

אני רוצה להודות לתומכי הפטריאון של הבלוג, ובראשם למתן רינג, עינבל רמות, ומייקל קניגס, התומכים המובילים. אם התוכן עניין אתכם, אני מזמין אתכם להפוך גם לתומכים, לעזור ל”סיור מוחות” לצמוח ולקבל מגוון רחב של הטבות כמו תכנים בלעדיים, יכולת להשפיע על הנושאים וצפייה בפוסטים לפני כולם. פרטים נוספים כאן

באדום: הקלטה מהמוח במהלך פרכוס. בזמן ההתקף האפילפטי יש פעילות יתר של התאים (בהשוואה למצב הרגיל, בכחול).

מקור: https://www.kaggle.com/c/seizure-detection