עשר השאלות הבלתי פתורות של מדעי המוח

לאחר עבודה רבה מאחורי הקלעים, בשבוע הבא תעלה תערוכה חדשה במוזיאון המדע בירושלים שנקראת “שימו לב: מוח” (באנגלית: “mind the brain”). זו תערוכה מיוחדת שנבנתה במסגרת “פרויקט המוח האנושי” של האיחוד האירופי, וצפויה לנדוד בכל היבשת – אחרי שתבלה את שלושת החודשים הקרובים בארצנו, היא תטוס לפולין בסתיו הקרוב.
הייתי חלק מצוות הפיתוח של התערוכה, ואחד הדברים שעשיתי במסגרתה הוא לחשוב על 10 השאלות הגדולות ביותר שנותרו בלתי פתורות בתחום המוח. מכיוון שהמוח כל כך מסתורי, זה היה אתגר קשה מאוד, אך זו הזדמנות טובה לשתף אתכם בתוצאות. אז קבלו את העשירייה שלי. אין חשיבות לסדר, אולי מלבד הבונוס שבסוף.

1. מהי אינטליגנציה?
אנחנו לא יודעים איך המוח פותר בעיות, ומה הופך אדם אחד לחכם יותר מהשני. כנראה שלא מדובר בתהליך אחד, אלא בשילוב של מנגנונים מוחיים רבים כמו זיכרון, למידה, עיבוד מידע, קבלת החלטות ועוד. מדענים משערים כי ניתן למצוא לכך ביטוי במוח בין היתר על ידי קישוריות גבוהה בין אזורים, כמות תאים באזורים מסוימים ועוד, אך כיום אין לכך עדיין הוכחה.

2. מה גורם למוח להזדקן?
גם אצל אנשים בריאים יכולות מוחיות שונות נפגעות עם הגיל. אנחנו יודעים לזהות תהליכים שונים שקורים בתאים במוח כשהוא מזדקן, ולומדים יותר על הביולוגיה של המוח המבוגר. לדוגמה, מה גורם לפגיעה שנצפית בחומר הלבן, או למוות של תאים עם הגיל. ככל שנבין את התופעות יותר, כך גם נדע לטפל בהן, ואולי בעתיד נוכל לעכב את ההזדקנות הטבעית של המוח.

3. למה אנחנו חולמים?
יש חוקרים הטוענים שזו דרך להרהר בבעיות שניצבנו מולן במהלך היום או להתאמן על סיטואציות שבהן אנו נתקלים בחיים, אחרים מאמינים שזו דרך לזכור דברים שקרו במהלך היום ולאמן את הרגשות שלנו. אך חלומות הן עדיין עולם לא פתור, והמורכבות הרבה שלהם רק הופכת אותם למסתוריים יותר.

4. מה מיוחד במוח האדם המאפשר לנו לפתח שפה?
השפה האנושית שונה משמעותית מכל דרך תקשורת של בעלי חיים אחרים. היא מאפשרת לנו ליצור אינסוף ביטויים ולדון גם במחשבות היפוטתיות ובנושאים שהם לא “כאן ועכשיו”. לשפה האנושית היה תפקיד מרכזי בהפיכתו של האדם לחיה השולטת בטבע. אך עדיין איננו יודעים מה היה הדבר המיוחד במוח שאפשר דווקא לנו לפתח שפה כה מורכבת, בזמן שחיות אחרות לא עשו זאת, והאם האזורים החשובים לשפה במוחנו נמצאים גם אצל בעלי חיים אחרים.

5. מדוע למוסיקה יש חלק מרכזי בחיינו?
מוסיקה היא לא אמצעי הישרדותי חשוב ולא נראה שיש בה יתרון אבולוציוני כלשהו, ובכל זאת היא מעוררת רגש ומשפיעה עלינו מאוד. יש מדענים שחושבים שזו תופעת לוואי של התפתחות השפה, אחרים קושרים בין קצב וצליל לתנועה ומוטוריקה, ויש הטוענים שלמוסיקה היה תפקיד בהתפתחות החברתית של המין האנושי.

6. כיצד ניתן לרפא מחלות מוח?
כמיליארד בני אדם בכל העולם סובלים ממחלת מוח כלשהי, והמספרים רק עולים. בחלק מהמחלות, כמו מקרים רבים של טרשת נפוצה ואפילפסיה, ישנם טיפולים שמאפשרים שיפור משמעותי באיכות החיים. עם זאת ברוב מחלות המוח, מאלצהיימר ועד אוטיזם, עדיין אין טיפול מספק. מחלות פסיכיאטריות אינן שונות, הן מחלות מוח לכל דבר ועניין, אך מכיוון שלרוב מדובר בפגיעות מורכבות מאוד, קשה להבין מה יוצר אותן.

7. מהו אופי ואיך הוא מתעצב במוח?
גם תאומים זהים, שיש להם את אותו הדנ”א, וגדלו באותה הסביבה, יכולים לפתח תכונות אופי שונות מאוד אחד מהשני. האם זו תוצאה של בקרה שונה (אפיגנטיקה) על הגנים, או שמא באמת כל אירוע קטנטן יכול להשפיע על עיצוב האופי שלנו? עדיין לא ברור לנו מה הופך אדם לרגזן, קמצן, או חברותי.

8. איך אנו לומדים?
ישנם סוגים רבים של למידה, והם גורמים לשינויים מרמת תאי המוח, ועד לאזורים שלמים שיכולים להתעצב מחדש, למשל על ידי חיזוק הקשרים ביניהם. אנחנו עדיין לא מבינים את התהליכים האלה עד הסוף, וחשוב מכך, לא יודעים לנצל אותם כדי לאפשר לכל אחד מאיתנו ללמוד בצורה יעילה יותר.

9. האם יש לנו רצון חופשי?
ניסויים שנערכו בעשורים האחרונים העלו את ההשערה כי החלטות מתקבלות במוח עוד לפני שאנחנו מודעים לכך, וכי תחושת הבחירה מופיעה לאחר שההחלטה התקבלה. ישנם מדענים המאמינים כי אין לנו רצון חופשי, אולם חוקרים אחרים טוענים כי ההתלבטות וקבלת ההחלטה המודעת שאנחנו חווים היא זו שגורמת לנו לפעול בדרך מסוימת ולא בדרך אחרת.

10. מהי תודעה ולמה היא חשובה?
תודעה היא תחושת העצמי שלנו, אלו החוויות הסוביקטיביות שאותן אנו חווים. אבל אם נחשוב על זה, עיבוד המידע וקבלת ההחלטות במוח יכולות להתבצע גם בלי שנהיה מודעים לכך, ועדיין לא ברור מה היתרון האבולוציוני של תודעה ואיך היא מתבטאת במוח.

בונוס: כיצד נוצר תהליך נפשי?
זוהי אולי השאלה החשובה מכל, וייתכן שהתשובה לה תתן את התשובות לכל השאלות שלמעלה. אנחנו יודעים שהמוח אחראי לשורה ארוכה של מה שנקרא “תהליכים נפשיים” כמו רגשות, זיכרונות, מחשבות, ועוד שהמשותף לכולם שהם אינם גשמיים. אנחנו יודעים לקרוא את הפעילות הפיזיקלית של המוח, אבל אין לנו מושג איך המוח יוצר מתוך הגשמי הזה משהו שהוא אינו גשמי כלל, ובעצם, איך מתוך כל החשמל והכימיה שיש במוח מופיע פתאום דבר מדהים כמו אהבה?


לכתבה שלי בדה-מרקר