על ההוראה האקדמית שלי בשנת תשפ”א

אתמול הסתיים חודש יוני, ויחד איתו הסתיים סמסטר ב’ (באוניברסיטה העברית, האוניברסיטאות האחרות כבר עמוק בתקופת המבחנים). רציתי לספק לכם נקודת מבט על מדעי המוח מעולם האקדמיה, מהחוויה האישית שלי הסמסטר. זה היה סמסטר עמוס עבורי, הייתי חלק מצוות ההוראה של שלושה קורסים במדעי המוח, כל אחד מהם שונה מאוד מהשני:

בקורס הראשון היה לי כבוד גדול לעבוד עם פרופ’ יובל נח הררי ופרופ’ עידן שגב, שניים מה-thinkers הטובים ביותר בארץ, בקורס “עתיד הטכנולוגיה ועתיד האנושות”. בקורס דיברנו על פריצות דרך וטכנולוגיות חדשות ועתידיות מעולם המוח, וניסינו לנבא מה יהיו ההשלכות שלהן על חיינו. האם ניתן יהיה “לפענח” אנשים על ידי קריאת פעילות המוח שלהם? כיצד ניתן יהיה לשדרג את האדם? ומה ההשלכות האתיות של התהליך? הקורס הזה היה פתוח הן לסטודנטים למדעי המוח, והן לסטודנטים למדעי הרוח והחברה, והשילוב בין הנ”ל יצר דיונים מאוד פורים. על אף שהקורס הזה יוצא דופן בעולם המוח, הוא חשוב מאוד, משום שהוא מזכיר לאלה שעומדים בחזית המדע שהם צריכים לשוות לעיניהם את ההשלכות של התגליות שלהם, לטוב ולרע.

הקורס השני עסק במחלות ניווניות של המוח כמו אלצהיימר ופרקינסון. מי שקורא את הבלוג קבוע יודע שהנושא הזה קרוב ללבי ואני מרבה לכתוב עליו. בקורס הזה אין מרצה אחד, אלא שורה ארוכה של הרצאות אורח של מרצים מכל רחבי הארץ שמגיעים לספר על הזווית שלהם בתחום. השנה, “בזכות” הקורונה (מי היה מאמין שאגיד זאת), הקורס הועבר אונליין, מה שאיפשר לנו בפעם הראשונה להביא הרצאות מחו”ל. החלטנו ללכת בגדול, והבאנו הרצאות מרתקות במיוחד, כמו פרופ’ אדריאנו אגוצי מאונ’ ציריך שחוקר מחלות פריונים (כמו “הפרה המשוגעת” המפורסמת), ופרופ’ ארנו וילינגר, ראש מכון מקס פלאנק בלייפציג, שנתן הרצאה מרתקת בין היתר על הקשר בין השמנת יתר, דמנציה ושבץ.

הקורס השלישי היה אחר לגמרי. חוקרים רבים מקליטים את פעילות המוח בדרכים שונות. אבל צריך לדעת כיצד לנתח את המידע המתקבל. פרופ’ אלי נלקן, ראש המרכז למדעי המוח באוניברסיטה, מעביר בשנים האחרונות קורס בניתוח אותות, והשנה הצטרפתי אליו בתור המתרגל. אני עוסק המון בניתוח מידע, אבל מאחר שהמחקר שלי לא מערב אותות חשמליים, גם אני למדתי הרבה מאוד כלים חשובים באמצעות הקורס הזה.

זהו, הסתיים לו הסמסטר, עכשיו, אני מקווה, יהיה לי קצת יותר זמן להשקיע בפרויקט החדש שאני מתכנן לבלוג שתשמעו עליו, אני מקווה, בקרוב מאוד.