סכיזופרניה היא לא פיצול אישיות

לא מעט אנשים מתבלבלים בין סכיזופרניה לבין הפרעת זהות דיסוציאטיבית, שמוכרת בציבור בשם “פיצול אישיות”. אלא שמדובר בשתי הפרעות פסיכיאטריות שונות האחת מהשניה. אז כרגיל, פינת #מה_ההבדל בבלוג שבה לעשות סדר במונחים מדעיים מבלבלים.

השם “סכיזופרניה” מגיע מיוונית, “סכיזו” זה “שסוע”, ו”פרן” זה “נפש” (או mind לדקדקנים). מי שטבע את המונח היה הפסיכיאטר השוויצרי פול יוגן. יוגן השתמש במינוח “נפש שסועה” כדי לתאר את הפגיעה שקיימת במחשבות וברגשות אצל מי שסובלים מסיכזופרניה, אלא שרוב העם תפס את השסעים בנפש כאישיות מפוצלת. גם השם בעברית לסכיזופרניה, שסעת, ממשיך את הקו הזה ומעמיק את חוסר ההבנה.

מבין הסימפטומים של סכיזופרניה כלולים חזיונות שווא, בהם החולים רואים, שומעים וחווים דברים שלא קיימים במציאות, וכן רעיונות שווא, מחשבות לא הגיוניות ששוכנות במוח דרך קבע (למשל תחושת רדיפה בלתי נגמרת), אך כל אלה לא מעידים פיצול אישיות, הם גם לא בהכרח סימנים שאופייניים להפרעת זהות דיסוציאצטיבית. הם כן מעידים על בעיה בתפיסת המציאות, שהיא אלמנט מרכזי בסכיזופרניה. כמו שאמרו אחרים לפני, לא צריך להתייחס לסכיזופרניה כ”פיצול אישיות”, אלא כ”פיצול מהמציאות”.

הסיבה העיקרית לכך שרבים מתבלבלים בין סכיזופרניה להפרעת זהות דיסוציאטיבית היא בעיקר חוסר המודעות להפרעות פסיכיאטריות. רוב האוכלוסייה לא באמת יודעת מה המשמעות של סכיזופרניה, מה התסמינים וכיצד נראית ההתמודדות היומיומית עם המחלה, לכן קל כל כך לדמיין שמדובר ב”פיצול אישיות”. אבל בהינתן שאחוז שלם מהאוכלוסיה, אחד מכל מאה בני אדם על פני האדמה סובל מסכיזופרניה, נראה לי שהגיע הזמן שנלמד להכיר אותה יותר.

אני רוצה להודות לתומכי הפטריאון של הבלוג, ובראשם למתן רינג, עינבל רמות, מייקל קניגס, שרה עטיה, ותומר כהן, התומכים המובילים. אם התוכן עניין אתכם, אני מזמין אתכם להפוך גם לתומכים, לעזור ל”סיור מוחות” לצמוח ולקבל מגוון רחב של הטבות כמו תכנים בלעדיים, יכולת להשפיע על הנושאים וצפייה בפוסטים לפני כולם. פרטים נוספים כאן