סיפורם של הקדמונים – על הרצאה מגניבה בסינימטק ירושלים

העברתי הבוקר הרצאה מיוחדת לילדים בסינמטק בירושלים. הפעם, בהשראת הסרט “הקדמונים” שהוקרן במהלך אותו הבוקר, דיברנו על האדם הקדמון. למדנו איך התפתחנו מקופים קדמונים שחיים על העצים לבני אדם תבוניים שהולכים על שתיים. ראינו מה השתנה במוח שלנו, ואיך הוא עזר לבני האדם לשרוד ולהפוך לשליטי העולם. ראינו כיצד האדם למד לשתף פעולה עם חבריו, גילה תגליות והמציא המצאות, שקידמו אותו בחיים מתקופת האבן לתקופת הברונזה. לאחר מכן צפינו בסרט הנהדר, שאני ממליץ עליו בחום. הוא מכיל הומור בריטי משובח ופשוט עם מסרים חשובים לילדים ובעיקר עם אנימצית פלסטלינה נהדרת ברמה של עבודת אמנות.

הילדים עצמם לא נשארו אדישים להרצאה, ובסיום הסרט הם הקיפו אותי ושאלו שאלות שברובן היו לא פשוטות: “בתנ”ך כתוב שאלוהים ברא את העולם, ואתה סיפרת לנו שהוא התפתח מהקוף, איך זה הגיוני?”, או “זה באמת לקח 2 מליון שנה עד שהתפתחנו להיות מי שאנחנו? זה נשמע המון זמן! למה לא פשוט יכולנו להיווצר ככה מההתחלה?” וכמובן, ילדה בלתי נשכחת ששאלה אותי בבישנות “זה נכון שבשנות התשעים היו בעולם דינוזאורים?”

היה צריך הרבה זמן והרבה סבלנות כדי לעזור לילדים להבין שתולדות המין האנושי הם עולם מורכב הרבה יותר מזה שנלמד בבתי הספר שלהם. אבל אני חושב שההרצאה שלי, ביחד עם הסרט המעולה, פתחו לסקרנים הקטנים האלה צוהר חדש ללמוד ולחקור את העבר של בני מינם.