סדר בבלאגן בעקבות מקרה הפוליו שהתגלה אתמול בירושלים

נגיף הפוליו נמצא לקראת הכחדה מהעולם. מבצע חיסונים מרשים מאוד בהיקפו חיסל את זני הבר כמעט בכל מדינות העולם. בישראל, עד אתמול, לא תועד אף מקרה של הדבקה בפוליו מאז 1988. ובכל זאת, אתמול בערב פורסם שילדה לא מחוסנת נדבקה בפוליו בירושלים. אני בטוח שבעוד כמה שעות (אם זה לא כבר קרה) יתחילו לצוץ כל מיני מתנגדי חיסונים עם תיאוריות קונספריציה, והסיבה לכך היא שהמקור לנגיף הפוליו הוא תרכיבי, כלומר מהתרכובת שניתנת בחיסון. אבל בניגוד למה שזה עשוי לגרום לנו לחשוב, זה לא אומר שהחיסון מסוכן, ההפך הוא הנכון.

הנה קצת שאלות ותשובות

למה בכלל מחסנים גם בחיסון מומת וגם בחיסון מוחלש? האם החיסון המומת לא מספיק?

החיסון המומת אכן מגן מפני מחלת שיתוק הילדים המפחידה, עם זאת, הוא לא מגן מפני הדבקה בנגיף. פוליו הוא נגיף מאוד מדבק. ילד לא מחוסן (או שמחוסן רק בחיסון המומת) שיתיישב על אסלה שהשתמש בה קודם נשא של פוליו, יידבק כמעט בוודאות, ויוכל להמשיך ולהפיץ את הנגיף. לעומת זאת, תוספת של החיסון המוחלש לחיסון המומת מגינה באופן הרמטי כנגד הנגיף, ופרקטית אין באמת סיכוי להדבק בפוליו אם אתם או ילדיכם מחוסנים בכל מנות החיסון.

האם החיסון התרכיבי יכול להדביק?

יש מספר מקרים נדירים מאוד, כמו זה שראינו אתמול, שבהם רואים הדבקה מנגיף שהגיע מחיסון. אבל תמיד המקרים האלה מתרחשים באוכלוסיות לא מחוסנות. בניגוד לכל הפייק ניוז שעוד רגע כנראה יופץ, אין עדויות שאפשר להדבק בפוליו כתוצאה מהחיסון, מי שמחוסן מוגן, נקודה.
לראיה, אם אכן החיסון יכול היה לגרום לפוליו, כיום מיליארדי בני אדם מחוסנים כנגד הנגיף. אם כן, מדוע אין התפרצויות של פוליו? מדוע במקום זאת הפוליו הפך מנגיף נפוץ לזן כמעט נכחד? זאת משום שהחיסון לא גורם לפוליו, אלא מגן נגד פוליו.

מה לגבי תופעות לוואי?

החיסון נגד פוליו מאוד מאוד בטוח, אם כן יש תופעות לוואי, הן חולפות מהר. יש סיכוי קלוש ביותר להופעה של שיתוק, אבל הסיכון לתופעת לוואי כזו בקרב מי שחוסנו חיסון מומת ובעקבותיו חיסון מוחלש יורד פרקטית לאפס, עד היום לא תועדו שום מקרים של תופעות לוואי קשות בקרב מי שחוסן לפי תוכנית החיסונים בארץ.

אנחנו בכל זאת מפחדים לחסן את הילדים נגד פוליו

אם אתם מפחדים לחסן את הילדים כי אתם “לא רוצים לקחת סיכון” מתופעות הלוואי (הלא מסוכנות) של החיסון, חייבים לזכור גם את הסיכונים באי התחסנות, ובמקרה הזה הם גדולים הרבה יותר. הילדה המסכנה שנדבקה כעת בפוליו, שהיא ומשפחתו לא התחסנו, עלולה לחיות את שארית חייה כשהיא משותקת. אם היא הייתה מתחסנת לפי חיסוני השגרה, הכל היה בסדר.

פוליו היא מחלה מחרידה ונוראית, אם אתם לא מאמינים, שאלו בבקשה את קרוביכם המבוגרים, שחיו בעולם שבו הפחד מהנגיף הזה ישב בראש של כולם. כיום יש לנו ברכה שעוזרת לנו להתמודד איתו, בואו ננצל אותה. חסנו את ילדיכם, אל תאמינו לפייק ניוז, בואו נמגר את המחלה הקשה הזו מהעולם אחת ולתמיד.’

הדמיה של נגיף הפוליו