מחשבות על ליברה, רגולציה, וטכנולוגית מוח

אני לא כלכלן, לא מבין במטבעות קריפטוגרפיים ואין לי דעה לגבי ליברה, המטבע החדש של פייסבוק. אבל אנו עדים לתופעה מעניינת שקשורה גם למדעי המוח. בעשרות השנים האחרונות תמיד הטכנולוגיה התקדמה בצעדי ענק בעוד שהאתיקה והרגולציה בוששו אחריה באיטיות. עד שמחוקקים כבר ישבו לדון בטכנולוגיה מסוימת ובהשלכות שלה על החברה, היא הייתה כל כך נפוצה בשוק שכבר קשה היה לערוך שינויים משמעותיים (למשל: לחוקק חוקים שיקטינו את הסבירות להשתמש בטכנולוגיה החדשה לרעה).

לעומת זאת, מפליא מאוד לראות איך מהרגע שפייסבוק הודיעה שהיא מתכננת להוציא מטבע משלה, כל גופי הרגולציה, החל מהבנקים המרכזיים ועד לממשלות, עומדים על הרגליים האחוריות ומבצעים מהלכים משמעותיים, על אף שהטכנולוגיה עדיין לא יצאה לשוק. נכון, במקרה הזה יש תקדים בדמותו של מטבעות קריפטוגרפים קודמים, אך יש הבדל מהותי בינם לבין מטבע שמיוצר על ידי חברת ענק עם מאות מליוני משתמשים בכל העולם. האם יש לכך השלכות על הריבונות של מדינות בעולם הכלכלי המודרני?

ולמה כל זה קשור למדעי המוח? כי מתישהו בשנים הבאות, טכנולוגיה מבוססת מוח תהיה הבאה בתור. מכשירים מיוחדים שיקראו את פעילות המוח ויספקו יכולת להבין על מה אחרים חושבים, או יאפשרו לנו לשלוט מרחוק על חפצים באמצעות המחשבה. כל הטכנולוגיות הללו כבר קיימות, וזו רק שאלה של זמן עד שמוצר מספיק טוב ייצא לשוק. לא קשה לחשוב על דרכים לנצל את הטכנולוגיה הזו לרעה. האם גם במקרה הזה אנשי הרגולציה והמחוקקים יכינו את הקרקע מראש כדי להפחית את האפשרות הזו? או שמא שוב הם ירדמו בזמן שהעולם משתנה? ויש שישאלו אם בכלל ראוי שהממשלה תפעל במקרים כאלה או שצריך לתת לכוחות השוק לעשות את שלהם…

כאמור, אין לי דעה בנושא, אבל אני מאוד סקרן לדעת מה הולך לקרות

Chesnot via Getty Images

1 thought on “מחשבות על ליברה, רגולציה, וטכנולוגית מוח”

Comments are closed.