מחפשים סדרה לראות בבידוד?

“השרדות” של CBS (המקורית, כמובן) כבר בת 20 שנה, וכעת משודרת העונה ה-40 (!) שלה, ובכל זאת עדיין מדובר בסדרה מרתקת שפותחת צוהר מעניין לדרך קבלת ההחלטות שלנו בסיטואציות חברתיות.

הרעיון הבסיסי זהה מאז שנת 2000, ובנוי על ניגודיות בסיסית מאוד בין שיתוף פעולה לאינדיבידואליות. במשחק זוכה רק אדם אחד, אבל הדחת משתתפים מתבצעת ברוב קולות ודורשת שיתופי פעולה, ובסוף המודחים הם אלה שבידיהם נמצא הגורל של מי שהדיח אותם, והם מחליטים מי יהיה הזוכה. התנאים האלה דורשים מהמתחרים ניווט עדין ומורכב בין צמתי החלטות כדי לשרוד ולהתקדם במשחק.
זהו ניסוי חברתי מרתק, ולאורך השנים שורה של אסטרטגיות שונות הביאו שחקנים שונים לזכייה, כשלא מעט סיטואציות שהופיעו במשחק מתאימות במדויק לניסויים ותיאוריות בתחום קבלת ההחלטות, הרציונליות ואפילו תורת המשחקים (אולי עוד אכתוב על כך פוסט). ישנם אפילו חוקרים שהפכו את “השרדות” להיות מושא המחקר שלהם.

לרגל העונה ה-40 החליטו המפיקים להביא רק שחקנים שניצחו בעונה קודמת. מה שאומר שהמשתתפים כולם מכירים אחד את השני (גם אם לא אישית), ואת דרכי הפעולה שלהם. ולמעשה, מכיוון שכולם זכו (אחת אפילו פעמיים), רמת המשחק שלהם גבוהה משמעותית יותר משל שחקנים ממוצעים, מה שמבטיח (ונכון לעכשיו גם מקיים) משחק מרתק של התנגשות גישות, גן עדן של ממש למי שאוהב ניסויים חברתיים.

אפשר להנות מהעונה הנוכחית גם ללא הכרות מוקדמת עם המשתתפים, למרות שבאינטרנט יש לא מעט סרטונים שמספרים על השיטות שהם נקטו כדי לזכות בעונות הקודמות, מה שמוסיף נדבך חשוב בהבנה של דרכי הפעולה שלהם בעונה הנוכחית.

יש לא מעט סיבות מוצדקות לבקר את “השרדות”, אך עדיין למרות הכל מדובר בסדרה מעניינת מאוד. היא די תמציתית, לא נמרחת, ונותנת לא מעט חומר למחשבה על התנהגות אנושית.