מחסום הדם – מוח : שומר הראש הפרטי שלנו

מערכת הדם שלנו מגיעה לכל מקום בגוף, היא מובילה איתה חומרים רבים שחשובים לתפקוד של מערכות הגוף השונות. גם אל המוח שלנו מגיעה מערכת הדם, אלא ששם עומד מחסום מעניין מאוד שמונע מחלק ניכר מהחומרים שמסתובבים בדם להכנס למערכת העצבים, זהו מחסום הדם-מוח.

המוח שלנו הוא רקמה מיוחדת, שונה לחלוטין מכל רקמות הגוף. הוא מבצע חישובים מאוד מורכבים שיוצרים דברים מדהימים כמו רגשות וזכרונות, וכדי לעשות זאת הוא צריך להיות מאוד רגיש, חומרים כימיים שנמצאים בדם יכולים לנצל את הרגישות הזו ולשנות לחלוטין את פעולתו אם הם ייכנסו למוח. למזלנו, מחסום הדם-מוח נמצא שם כדי למנוע מהם לעבור. זוהי רשת צפופה מאוד של תאים, מגובה בחומרים כימיים מתאימים, שמאפשרת רק לחומרים קטנים המסיסים בשומן לעבור.

אבל כמובן שהמחסום לא מושלם. סמים כמו THC (החומר הפעיל בקנביס), אלכוהול ואחרים לא אמורים להכנס לתוך המוח באופן טבעי. אלא שהם מסוגלים לחצות את המחסום. כך בעצם כשאנחנו צורכים אותם ומכניסים אותם לגוף הם יכולים להשפיע על פעילות המוח ולשנות את התודעה שלנו.
מצד שני, המחסום מייצר בעייה נוספת. כמו שהוא לא מאפשר לחומרים רעים להכנס, גם תרופות שמגיעות עם זרם הדם לא אמורות לעבור את מחסום הדם-מוח. זה אתגר גדול. כדי לעמוד בו, ישנן תרופות, למשל זו הנפוצה לפרקינסון, שלהן מוסיפים חומרים מיוחדים שיכולים לסייע לחומר הפעיל לעבור את המחסום בקלות רבה יותר.

לעיתים, פגיעות ראש כתוצאה מתאונות יכולות לגרום לפגיעה במחסום הדם-מוח, וככה חומרים שלא אמורים להכנס למוח, נכנסים ועושים בעיות. דוגמה לכך הוא החלבון אלבומין, שיש לו חשיבות רבה מאוד לרקמות שונות בגוף, אבל הוא מסוכן מאוד למוח. כניסה שלו למוח יכולה לפגוע בפעילות התאים ולגרום למחלות כמו דמנציה ואפילפסיה, הכל בגלל פגיעה אחת במחסום. זה יכול לספר לנו כמה חשוב הוא שומר הראש הקטן שלנו, שעומד בין מוחנו לבין הדם, וכמה בזכותו אנחנו מסוגלים לתפקד ולהתנהג בצורה תקינה.

 

(פורסם ב-30.8.17)

מחסום הדם מוח: תאי האנדותל (בתכלת), שמקיפים בצפיפות גבוהה מאוד את כלי הדם במוח וכך יוצרים את המחסום (מקור: Armin Kübelbeck)