מוח קטן-גדול: הסיפור המוזר של המוח של פילים

פילים אפריקאים הם החיות היבשתיות בעלות המוח הגדול ביותר. זה אולי לא מפתיע, בהתחשב בכך שצריך מוח גדול כדי לשלוט בגוף הענק שלהם, אבל גם ביחס לגודל הגוף, המוח של הפיל מרשים מאוד בגודלו. פילים הפגינו שורה ארוכה של תכונות גבוהות כגון סוגי זכרון נרחבים, יכולות חשבון, ואפילו מידה מסוימת של מוסר וחוש צדק.

אבל כאשר מסתכלים על המוח של הפיל, מתגלה תעלומה. האזור שאליו נהוג ליחס את התפקיד המרכזי באינטיליגנציה הוא “המוח הגדול”, זהו גם האזור הגדול ביותר במוח האנושי, מה שאולי לא מפתיע. עם זאת, בתוך “המוח הגדול” של פילים אפריקאים יש פי שלוש פחות תאי עצב מאשר במוח הגדול האנושי, למרות שהמוח שלהם בכללותו גדול בערך פי שלוש מהמוח שלנו!

אז למה המוח של פילים כל כך גדול? ואיפה נמצאים כל מאות מיליארדי תאי העצב שלהם? אם לא במוח הגדול, מתברר שהם במוח הקטן (שקרוי גם “הצרבלום” או “המוחון”). 97.5% מהנוירונים של הפיל ממקומים באיבר הלא-כל-כך קטן הזה. לפילים יש מוחון ענק, הוא הגדול ביותר ביחס לנפח המוח כולו מבין כל היונקים. זה מעניין, כי מדובר באחד החלקים המסתוריים ביותר במוח, אנחנו עדיין לא מבינים הרבה מהתפקידים שלו, אבל אנחנו כן יודעים שיש לו תפקיד חשוב בשליטה על התנועות שלנו, ובפרט על תזמון ודיוק של תנועות, וזה אולי הרמז לסיבה שבגללה לפילים יש מוחון כל כך גדול.

האיבר הכי מפורסם אצל הפילים, שהוא גם אחד החשובים שלהם, הוא החדק. החדק משמש במקביל בתור זרוע מאוד מתוחכמת וגם איבר חוש מרשים. פילים גם משתמשים בו כאמצעי תקשורת, ככלי נשק, כשנורקל שמאפשר להם לנשום בעת שחיה, כדי לשאוב מים, להשתמש בכלים ועוד ועוד. מבחינה תנועתית, החדק הוא מבנה מדהים, בעוד שבגוף האדם כולו יש כ-650 שרירים, רק בחדק הפיל יש 45,000. אם תנסו לבחון את כל התנועות שאתם יכולים לבצע עם היד, תראו שאנחנו מוגבלים בין היתר לתנועות לפי המפרקים שלנו (המרפק, הכתף ומפרקי כף היד), אבל לפיל אין בחדק לא עצמות ולא מפרקים, לכן, תיאורטית, הוא יכול להניע את החדק בכמעט כל צורה שניתן לדמיין. תארו לעצמכם, אם כן, כמה תחכום צריך כדי לשלוט על איבר כל כך מורכב ולאפשר לפיל להשתמש בחדק בצורה מושלמת. כנראה שזו אחת הסיבות שבגללה יש לפיל מוחון כל כך גדול.

הפיל משתמש בחדק גם כדי להריח. למעשה, יש לו חוש ריח מאוד מאוד מפותח. חישת הריח מתחילה כשחומרים שנכנסים לתוך האף שלנו נקלטים בקולטנים מיוחדים שיושבים על תאי העצב של מערכת הריח. ככל שיש יותר סוגי קולטנים, כך ניתן להריח מגוון רחב יותר של חומרים. פילים הם בעל החיים עם הכי הרבה סוגי קולטנים בטבע, פי 3 יותר מהאדם, ואפילו יותר מחיות שידועות בחוש הריח המפותח שלהם כמו כלבים ועכברים.  לאחר שהסתבר שפילים באנגולה יכולים להמנע מלדרוך על מוקשים, מחקר מפורסם הראה שבהחלט אפשר ללמד פילים לזהות TNT רק לפי הריח. כך שהפיל מסוגל לקלוט הרבה מאוד מידע מחוש הריח, והמוח הוא זה שצריך לעבד את המידע הזה ולהסיק ממנו מסקנות.

אמנם המוח הקטן חשוב מאוד בעולם המוטוריקה, אבל כפי שאמרתי, עדיין רב הנסתר על הגלוי בכל הנוגע אליו. מחקרים בשנים האחרונות מראים שהוא חשוב גם ללמידה וזכרון, וישנם מאמרים המקשרים בינו לבין אוטיזם. כך שכנראה שיש לו תפקיד גדול הרבה יותר מזה שמייחסים לו היום, ואולי זו הסיבה לכך שפילים מסוגלים להפגין יכולות אינטיליגנטיות כל כך מרשימות למרות שהמוח הגדול שלהם קטן, ודווקא המוח הקטן – גדול.

 

לכתבה שלי בדה-מרקר

פיל בן שנה בבית מחסה בקניה (AFP)

מוח של פיל (מימין) ושל אדם (משמאל), עם סימונים של המוח הקטן והגדול לכל מין. לפיל יש את המוחון הגדול ביותר ביחס לגודל המוח כולו מבין כל היונקים. שימו לב, לשם השוואה, לגודלו של המוחון האנושי בהשוואה לכל המוח (Lorena Kaz)