מוזיאון המדע בן 30, וגם אני חוגג

מוזיאון המדע בירושלים בן 30, ובמקביל, אני חוגג 10 שנים שבהם אני עובד במוזיאון. החגיגות הכפולות האלה מרגשות אותי מאוד, כי בעצם מוזיאון המדע היה המקום שבו סיור מוחות נולד וגדל.

כמו כל ירושלמי שגדל בעיר בשלושים השנה האחרונות, גם אני התרוצצתי כילד בין המוצגים המעולים של מוזיאון המדע. וב-2012, כשהייתי סטודנט לתואר ראשון, זכיתי לסגור מעגל והתקבלתי לעבודה במקום כמדריך. יש לי שורה של סיפורים משעשעים במיוחד מהימים שבהם לבשתי את חולצת המדריכים הצהובה. החל ממפגשים מצחיקים עם מפורסמים ועד לאדם אנונימי שכתב בספר המבקרים של המוזיאון שאני מבוזבז שם, וצריך לעבור לעבוד בערוץ הילדים.

אמנם הגעתי למוזיאון עם הרבה נסיון וידע בהדרכה, אבל שם ליטשתי את יכולות העמידה מול הקהל שלי והנגשת המדע לקהל הרחב, שבהם אני משתמש היום ב”סיור מוחות” באופן יומיומי.

עם השנים עברתי מקדמת הבמה במוזיאון אל מאחורי הקלעים והתחלתי לפתח פעילויות ותכנים מדעיים שקשורים למוח. זה התחיל מהפעלות וסדנאות לקהל הרחב, והמשיך במגוון מפגשים שפיתחתי עבור בתי ספר (שלושה מהם, על המוח, אשליות, ובינה מלאכותית, מועברים לקבוצות שמגיעות למוזיאון עד היום), וכן דרך המוזיאון לכל מיני ארגונים חיצוניים.

גולת הכותרת של הפעילות שלי במוזיאון הייתה תערוכה שלמה שנמניתי על מפתחיה ועסקה במוח האנושי. זו כנראה המשימה המורכבת ביותר שביצעתי עד היום, ולראות את המבקרים מסתובבים בין המוצגים ומפעילים אותם, גרם לי להרגיש קצת כמו הורה גאה.

בשנת 2015, התקיים במוזיאון ערב לקהל הרחב בנושא המוח. במהלך הערב העברתי מספר פעמים ניתוחי מוח אל מול עיני הצופים. לאחר כל ניתוח כזה הקיפו אותי עשרות אנשים ושאלו שאלות אין ספור. זה היה הרגע שבו נפל לי האסימון: אנשים באמת רוצים לדעת הרבה יותר על המוח. זה היה הרגע שבו החלטתי לצאת לדרך עצמאית, להכין קורס שילמד את הקהל הרחב איך המוח עובד, ולפתוח בלוג שילווה אותו ובו אכתוב באופן קבוע על המוח.

אנשי המוזיאון תמכו בי לאורך כל הדרך. שניים ממחזורי הקורס הראשונים התקיימו במוזיאון המדע עצמו. עד היום כל קבוצה שמגיעה למוזיאון יכולה להוסיף הרצאה שלי לפעילות שהיא תעבור שם. במקביל, אני ממשיך להיות “מומחה המוח” של המוזיאון, לפתח תכנים, להכשיר מדריכים חדשים, ולהמשיך לדבר על המוח עם כל קהל ובכל הזדמנות שיש.

יום הולדת שמח למוזיאון המדע, מאחל לנו שעשר השנים הבאות שלנו יהיו אפילו יותר פורות ומעניינות מאשר העשור האחרון!

בתמונה: הקוסם “זרוק מספר”, הלא הוא אני בימי היפים בתור מדריך צעיר, מעביר מופע קסמים למבקרי המוזיאון.

כן כן, זהו אותו אירוע מיוחד שבו “סיור מוחות” נולד, בין חדרי המוזיאון

התערוכה שלנו, “שימו לב: מוח”