מה ההבדל בין אלצהיימר ודמנציה?

אחר כמה שבועות של הפסקה, פינת #מה_ההבדל חוזרת לעשות סדר במונחים המבלבלים ביותר בעולם המוח.

דמנציה היא לא מחלה אחת, היא סינדרום שמופיע בלא מעט מחלות. מה שמאפיין דמנציה הוא הדרדרות איטית והדרגתית ביכולות השכליות של החולים, ומה שגורם להדרדרות הזו הוא שתאי העצב שבמוח הולכים ומתים ככל שהזמן עובר (בנוסף לתהליכים נוספים שמתרחשים במוח). אחת מהמחלות שבה יש דמנציה היא אלצהיימר. למעשה, למעלה ממחצית ממקרי הדמנציה בעולם מתרחשים במחלת אלצהיימר.

למה ההבחנה בין השניים חשובה? משום שנכון להיום אלצהיימר היא עדיין מחלה חשוכת מרפא. אבל יש מקרים שונים של דמנציה שבהם כן ניתן לטפל, או לפחות לעצור את ההדרדרות. למשל, עם דמנציה שנגרמת בגלל גידול סרטני במוח אפשר להתמודד באמצעות טיפולים לסרטן, בדמנציה שנגרמת בעקבות שימוש מתמשך בסמים, שליחת המטופל לגמילה תוכל כנראה לעזור. לרופאים יש אתגר קשה לזהות האם הדמנציה של המטופלים שלהם נגרמה בגלל גורמים שאפשר לטפל בהם, או לא.

רבים טוענים כיום כי אלצהיימר סובלת מאבחון יתר, וכי מקרים רבים שמאובחנים כאלצהיימר הם בעצם דמנציות אחרות. אך הרבה פעמים ניתן לדעת בוודאות רק לאחר המוות, כשלוקחים את המוח של המטופלים ובודקים אותו. האתגר הגדול בתחום הזה הוא לפתח שיטות חדשות שיאפשרו לנו להבחין בין דמנציות שונות כבר בזמן האבחון הראשוני, כדי שאולי, בעתיד, נדע לטפל יותר טוב במקרי דמנציה שונים.

לסיכום, ובצורה מאוד מאוד פשטנית, כל אלצהיימר הוא דמנציה, אבל לא כל דמנציה היא אלצהיימר

אני רוצה להודות לתומכי הפטריאון של הבלוג, ובראשם למתן רינג, עינבל רמות, מייקל קניגס ושרה עטיה, התומכים המובילים. אם התוכן עניין אתכם, אני מזמין אתכם להפוך גם לתומכים, לעזור ל”סיור מוחות” לצמוח ולקבל מגוון רחב של הטבות כמו תכנים בלעדיים, יכולת להשפיע על הנושאים וצפייה בפוסטים לפני כולם. פרטים נוספים כאן

1 thought on “מה ההבדל בין אלצהיימר ודמנציה?”

Comments are closed.