מה אתם חושבים על אתיקה?

האם מחשב שייבנה עליו העתק מדויק של המוח האנושי יכול לערער את מעמדנו בעולם?
האם ריפוי של מחלות המוח המזדקן יביא את המין האנושי לחיי אלמוות? והאם זה טוב לנו?

במסגרת עיסוקי הרבים, אני מתכנן ובונה ביחד עם מוזיאון המדע ע”ש בלומפילד ירושלים תערוכה חדשה עבור פרוייקט המוח האנושי של האיחוד האירופי. אחד הנושאים שחשוב לנו לדבר עליהם בתערוכה הוא אתיקה במדעי המוח. מאחר שחופשת הפסח מביאה איתה המוני מבקרים למוזיאון, ניצלתי את החופש כדי לראיין מבקרים ולשאול אותם שאלות אתיות על המוח. דיברתי עם ילדים, נערים ומבוגרים מכל הגילאים. עם יהודים, ערבים ותיירים, דתיים וחילונים.

שאלתי את המבקרים שאלות שקשורות לתודעה (למשל: אם נדע בדיוק איך המוח עובד, האם זה יאפשר לנו להבין את התודעה האנושית?), לרפואה (“האם מידע רפואי אישי צריך להיות נגיש לחוקרים?”), לנושאים חברתיים (“האם מפחיד אתכם שמידע שנגלה על המוח ישמש כנגדנו?”) ולכל מיני טכנולוגיות אופציונליות (“במקרה שתהיה טכנולוגיה שתאפשר לשנות את האופי שלנו על ידי שינוי המוח, האם זה נכון לאפשר לכל אדם להשתמש בה?”). אף אחת מהשאלות היא לא “שאלה קלה”, והמבקרים חשבו היטב על השאלות שלהם, והתעניינו מאוד.

התשובות היו מגוונות, מעניינות ונתנו לנו המון חומר למחשבה. התרשמתי בעיקר לגלות הרבה ילדים עם חשיבה יצירתיים ומעניינת. עוד דבר מפתיע לגלות היה שאין תשובות שאופייניות למגזר מסוים, אנשים מרקעים שונים לאו דווקא עונים אחרת.

זו הייתה דרך נהדרת להעביר את פסח, ואני מתרגש לראות איך התערוכה שלנו יוצאת אט אט מחיתוליה ומתחילה לקרום עור וגידים. כמובן שאמשיך לעדכן לאורך הדרך, עד שהיא תפתח לקהל.