מה אנשים חושבים על המוח?

החג והחופש מביאים איתם המוני אנשים לאתרי הבילוי. ולרגל התערוכה החדשה בנושא המוח שאני מפתח עם מוזיאון המדע בירושלים עבור האיחוד האירופי, הסתובבתי בין המבקרים הרבים והלכתי לשאול אותם מה הם יודעים על המוח, מה הם חושבים עליו ועל תפקידו, ומה בתחום הזה מעניין אותם.
פגשתי אנשים מכל המגזרים השונים, יהודים, ערבים, דתיים, חילוניים, חרדים, מקומיים ותיירים. ילדים, בני נוער, ומבוגרים מכל הגילאים.

מסתבר שיש הרבה מאוד דעות לגבי המוח והתפקיד שלו בחיינו. לא מעט חושבים ש”הכל בראש”, והמוח שלנו הוא זה שקובע מי אנחנו. רבים חושבים שהלב שלנו הוא זה שאחראי על הרגשות, אבל בכל זאת נותנים למוח תפקיד חשוב בקביעת האופי שלנו. לעומת זאת, יש מי שמאמינים שהמוח רק נותן פקודות, אך יש לנו נשמה שאחראית לתכונות הפנימיות שלנו והיא זו שעומדת מאחורי הכל.

חוץ מזה, היה מעניין לראות שרבים מאמינים שלמחלות קשות כמו אלצהיימר, שאנחנו בכלל לא יודעים איך לטפל בהן כיום, תהיה תרופה או טיפול בשנים הקרובות. היה מרשים לראות שאנשים רבים הפגינו ידע לא מבוטל במושגים שונים שקשורים למוח, ובעיקר, היה מעניין לראות במה אנשים מתעניינים שקשור למוח, החל ממחלות, דרך שאלות כמו איך המוח מעבד מידע ושולט על הגוף, ועד לשתי השאלות שעניינו את רוב האנשים: איך עובד הזכרון שלנו, ומה זה בעצם מודעות ותת מודע?
כמובן, עם כל הידע שיש לאנשים, נראה שרבים עדיין מאמינים בלא מעט מיתוסים על המוח, ואין ספק שקיבלתי בעצמי חומר לכמה פוסטים מעניינים לעמוד שלנו

אך יותר מהכל, השיחות עם הקהל הרחב, שלעיתים גלשו לשיחות ארוכות במיוחד ומעניינות במיוחד, הראו לי שוב כמה המוח מעניין את הציבור הרחב. אני שמח מאוד שהתחום המרתק שלנו מעניין אתכם כל כך, ומזכיר לכם שאני פה כדי ללמד אתכם דברים חדשים ולספק לכם את העניין והסקרנות שהקופסה השחורה שבראשנו נותנת לכם. בשביל זה אני מעביר הרצאות, בשביל זה פתחתי את הדף, ובשביל זה הקמתי את הקורס.

אז שיהיה לכולכם חג שמח.

(נכתב בתאריך 16.4.17)