מברבי וקן ועד לסוניק הקיפוד – הכירו את החוקרים שמוסיפים ספארק אוף ג’וי לעולם הגנטיקה

לחלבונים וגנים יש לרוב שמות משעממים. נהוג בדרך כלל לקרוא לחלבון על שם התפקיד שלו. ולכן, למשל, האנזים פירוואט דהידרוגנז קיבל את השם המשמים הזה כי הוא, ובכן, מבצע דהידרוגנציה לפירוואט. אבל יש קבוצת חוקרים שלא מוכנה לשתף פעולה עם השעמום הזה. הכירו את החוקרים של זבוב הפירות, שתמיד יודעים למצוא שמות יצירתיים לגנים החדשים שהם מוצאים.

זה שלא שהשמות שהם נותנים לא קשורים לתפקיד או לאחריות שלו, אבל אצלם זה קורה… קצת אחרת. כך למשל, לפני כמה חודשים התפרסם מאמר שבו התגלה אנזים חדש שחשוב להתפתחות העוברית של הזבוב. האם מביאה איתה לתוך הביציות שורה של חלבונים שמסייעים לעובר להתפתח, אבל בשלב מסוים העובר יכול לייצר את החלבונים בעצמו, ואין לו צורך בחלבוני האם. אז הוא שולח אנזים מיוחד כדי לפרק אותו. איך קוראים לאנזים הזה אתם שואלים? ובכן החוקרים החליטו לקרוא לו “מארי קונדו”, משום שכמו הכוכבת היפנית שעוזרת לאנשים להיפטר מדברים שהם לא צריכים יותר, כך בעצם עושה גם האנזים הזה

זבוב הפירות (ובשמו הלועזי “דרוזופילה”) הוא אחת מחיות המודל החשובות ביותר בגנטיקה. כמה מהמחקרים הקלאסיים ביותר בתחום נערכו על זבובים. לפני כמה שנים אפילו הוענק פרס נובל לחוקרים שאפיינו בזבובים את השעון הביולוגי (וגם לגנים שם יש שמות משעשעים כמו timeless, שכאשר פוגעים בו הזבוב לא יודע להבדיל בין יום ללילה).

 
 

אלא שמכיוון שזבוב הפירות חשוב כל כך למחקר, קורה לפעמים שגנים שמתגלים בו הם בעלי חשיבות גדולה גם לחוקרים מחוץ לעולם הדרוזופילה. כך למשל גן שכשפגעו בו הזבוב פיתח מעין מבנים מחודדים שהזכירו קוצים של קיפוד, זכה לשם “סוניק הקיפוד” (על שם משחק הווידאו המפורסם משנות התשעים). אלא שסוניק התברר להיות אחד הגנים החשובים ביותר בהתפתחות, בין היתר בהתפתחות המוח שלנו. לכן, פתאום חוקרים מכל עולם הביולוגיה מוצאים את עצמם מדברים בחשיבות רבה על סוניק הקיפוד, וכל סטודנט צעיר למדעי החיים לומד להכיר את סוניק כבר בשנותיו הראשונות באוניברסיטה.

זה כמובן מוביל לכמה מקרים לא נעימים, הרי מוטציה בגן “סוניק הקיפוד” עלולה לגרום לפגיעות חמורות וקטלניות למוח, שהמשפחות של הסובלים מהם בוודאי לא יחשבו שמדובר בדבר מצחיק. כמה גנים עם שמות מוזרים מעולם הדרוזופילה כמו “שוליים משוגעים” (lunatic frindge) שונו כשהתגלה שהם גורמים למחלות בבני אדם כדי לא לפגוע ברגשות החולים.

 

אז הנה, בשביל ההומור, עוד כמה גנים עם שמות מוזרים בזבוב הפירות שאני אוהב במיוחד:

Cheap Date (דייט זול): מוטציה בגן הזה יכולה לגרום לזבובים להיות רגישים במיוחד לאלכוהול, כך שאם תצאו לדייט עם זבוב כזה, כנראה שהחשבון לא יהיה גבוה במיוחד.

 

Tinman (איש הפח): גן שחשוב ליצירת הלב, לכן זבובים שהגן הזה נפגע אצלם יהיו חסרי לב, כמו איש הפח מהקוסם מארץ עוץ.

Ken and Barbie (קן וברבי): זבובים שהגן הזה נפגע אצלם יחסרו את איברי הרביה החיצוניים שלהם, בדיוק כמו הבובות של קן וברבי, שאין להן כלום בין הרגלים.

Swiss Cheese (גבינה שוויצרית): גן שגורם למחלה ניוונית במוח של הזבוב, יוצר אצלו “חורים”  כמו בגבינה שוויצרית.

וכמובן, הגן המפורסם INDY, ראשי תיבות של I’m not dead yet (אני עדיין לא מת), שמחקרים מסוימים הראו שלזבובים עם מוטציה בגן הזה יש תוחלת חיים גבוהה יותר. אם כי, חשוב לציין, הנושא הזה עדיין במחלוקת.

תודה לתומכי הפטריאון, ובייחוד לתומכים המובילים: מתן רינג, עינבל רמות, מייקל קניגס ושרה עטיה. מוזמנים להצטרף לתמיכה בבלוג, לעזור ל”סיור מוחות” לצמוח ולקבל הטבות כמו תכנים בלעדיים וצפיה בפוסטים לפני כולם. עוד פרטים כאן

הטור פורסם גם בדה-מרקר

ברבי וקן, מתוך הסרט צעצוע של סיפור 3
צילום: AP

מסך הפתיחה של המשחק “סוניק הקיפוד”
צילום: ערוץ היוטיוב Underground Gaming Entertainment