לשמוע לא דרך האוזן (החיצונית)

תהיתם לעצמכם מדוע אתם נשמעים לעצמכם אחרת כשאתם מדברים וכשאתם שומעים את עצמכם בהקלטה? ומדוע אחרים שומעים אותנו אחרת מכפי שאנחנו נשמעים לעצמנו? הסיבה לכך נעוצה בעובדה שאנחנו לא שומעים רק דרך האוזניים, אלא גם דרך העצמות.

איבר השמיעה שלנו נקרא “השבלול” או “הקוכליאה”, הוא יושב בעומק האוזן, באזור שנקרא “האוזן הפנימית”. כשאנחנו שומעים צליל, השבלול רועד, וזה גורם לו להעביר מידע על הצליל למערכת העצבים, שאחראית על עיבוד הצלילים. יש שתי דרכים לגרום לשבלול לרעוד. האחת, המוכרת לנו, היא דרך האוויר: כשאנחנו מדברים, הקול עובר דרך האוויר ומרעיד את עור התוף, שבתורו (דרך כמה עצמות) מרעיד את האוזן הפנימית. זוהי “הולכה דרך האוויר”. אבל יש גם דרך נוספת, והיא דרך העצמות שלנו. כשגל קול פוגע בעצמות הגולגולת, הוא מרעיד אותן, והן מרעידות את האוזן הפנימית. זוהי “הולכה דרך העצמות”.

כשאנחנו מדברים, הקול שאנחנו מפיקים מרעיד את העצמות שלנו, ולכן אנחנו שומעים הרבה יותר דרך העצמות מאשר כשאנחנו שומעים קול מבחוץ. מאחר שהולכה דרך העצמות מתבצעת בתדרים נמוכים יותר, אנחנו בדרך כלל שומעים את עצמנו בקול נמוך יותר מזה שאחרים שומעים אותנו.

היכולת הזו קיימת אצל כל היונקים, וחלקם אף משתמשים בה ככלי מרכזי לתקשורת. למשל, כשפילים צועדים, הם יוצרים גלי קול באדמה, שיכולים להקלט בעצמותיהם של פילים שנמצאים גם במרחק קילומטרים משם. כך פילים יכולים לזהות עדר במנוסה ולהיות מוכנים להגיב לסכנה.

מוסיקאים מנצלים את אפיק השמיעה הזה כדי לכוון כלים על ידי הפעלת קולנים והצמדתם לעצמות (נניח לשיניים, או מאחורי האוזן). הקולן שרועד מרעיד את עצמות הגולגולת שמרעידות את האוזן הפנימית. ישנה שמועה מפורסמת שכששמיעתו של בטהובן נפגעה, הוא הצמיד קצה מקל לפסנתר שלו ונגס בקצה השני שלו, וכך הצליח לשמוע את הצלילים אותם הוא ניגן.

הרעיון הבסיסי הזה שבטהובן אולי ניצל, יכול לעזור ללקויי שמיעה. רוב לקויות השמיעה נוצרות בעקבות פגיעה בשבלול. אבל לקות שמיעה הולכתית מתרחשת כאשר יש פגיעה במנגנונים שמוליכים את הקול דרך האוויר, למשל באפרכסת האוזן או בעור התוף. מי שסובל מלקות שמיעה כזו, עדיין יכול לשמוע דרך העצמות. לכן יש כיום מכשירי שמיעה מיוחדים שקולטים צלילים ומעבירים אותם כרעד לעצמות הגולגולת, ובכך עוקפים את האוזן הפגועה.

אם אתם רוצים להרגיש מהי הולכה דרך העצמות, אתם מוזמנים לעשות ניסוי, מששו עם האצבע שלכם מאחורי האוזן ותרגישו שם עצם בולטת. אם תקישו עליה, תשמעו צליל חזק. עכשיו אתם כבר יודעים מה גרם לצליל הזה.

תודה לתומכי הבלוג, ובייחוד לתומכים המובילים: עינבל רמות, מייקל קניגס, שרה עטיה ומתן רינג. אני מזמין אתכם לתמוך בבלוג בפטריאון, לעזור לסיור מוחות לצמוח ולקבל מגוון רחב של הטבות. פרטים נוספים כאן

הכתבה שלי פורסמה גם בדה-מרקר

Rina Castelnuovo/Bloomberg

פיל אפריקאי בן כשנה בקניה (AFP)

1 thought on “לשמוע לא דרך האוזן (החיצונית)”

  1. ישנו מוצר מדף בשם Bone-conduction headphones take שמאפשרות לשמוע גם את המתרחש בסביבה

Comments are closed.