למה תלמידי מדעי המחשב לומדים על המוח?

כבר כמה שנים שקבוצות שמגיעות לסיורים במוזיאון המדע בירושלים, יכולות להוסיף לפעילות גם שעה נוספת של הרצאה איתי. אני מציע שם מגוון רחב של הרצאות, מהפעלות העשרתיות על המוח ועד להרצאות מקצועיות יותר לתלמידי מגמות. אבל השנה זכתה לפופולריות יחסית מפתיעה הרצאה אחת במיוחד, והיא ההרצאה שאני מעביר לתלמידי מדעי המחשב שנקראת “מרשתות במוח לבינה מלאכותית”.

באופן מאוד מעניין, האלגוריתמים החשובים ביותר בבינה מלאכותית, עד היום, שואבים המון השראה מהמוח. ובהרצאה הזו אני מספר לתלמידים איך ההבנה של תהליכים שמתרחשים במוח לימדה אותנו ליצור מכונות עם יכולות בינה מלאכותית שקודם יכולנו רק לדמיין. אנחנו רואים שיש הרבה דמיון בין הדרך שבה מכונות לומדות לדרך שבה בני אדם לומדים, משווים בין הקופסה השחורה של המוח לזו של המחשב, ומנסים לראות באילו משימות הבינה המלאכותית הזו יכולה להצטיין.

בינה מלאכותית, ובפרט למידה חישובית, הם כיום אחד הנושאים החשובים ביותר במדעי המחשב, ובכל זאת די מפתיע לראות שהתחום הזה עדיין לא נכלל בתוכנית הלימודים של בתי הספר. כך שבעצם ההרצאה שלי היא החשיפה הראשונה של רוב התלמידים האלה לעולם. זו הסיבה שזו הרצאה יחסית מעמיקה, שמלמדת את הבסיס של לא מעט אלגוריתמים חישוביים, אבל גם כזו שמזכירה לתלמידים שהמוח היה ההשראה גם לאלגוריתמים הכי חדשים ומתוחכמים בתחום.

אז גם אם נשמע מוזר לרגע להפגיש תלמידי מדעי המחשב עם חוקר מוח, נראה שהחיבור הזה יכול להוליד הרבה דברים טובים.

החולצה הנהדרת של תלמידי מגמת מדעי המחשב בתיכון שליד האוניברסיטה בירושלים (שבו גם אני למדתי), בעת הביקור שלהם במוזיאון