למה פיהוק מדבק?

כולנו מפהקים, לא רק בני אדם, אלא כל בעלי החוליות, מציפורים ועד קופים, אפילו עוברים מתחילים לפהק כשהם עוד ברחם. רוב הקהילה המדעית מאמינה כיום כי פיהוק היא דרך לקרר את המוח. המוח שלנו צורך המון אנרגיה ולכן מתחמם במהירות. פיהוק גורם להעלאת קצב הלב והאצת מחזור הדם, שגורמים לקירור המוח. ערות ממושכת מביאה איתה פעילות רבה של המוח, ולכן אל תופתעו למצוא את עצמכם מפהקים הרבה באמצע הלילה אם לא הלכתם לישון. זו הדרך של המוח לנסות לקרר את עצמו, ואולי בכך גם לגרום לנו להבין שכדאי להכנס למיטה.

אך אנחנו כאן כדי לעסוק בשאלה מהותית הרבה יותר: מדוע פיהוק מדבק? מדוע כשאנחנו רואים אנשים אחרים מפהקים, זה גורם גם לנו לפתוח פה גדול ולשחרר פיהוק רחב? האמת, שאין לנו עדיין תשובה חד משמעית, אבל יש לא מעט מידע וכמה השערות מעניינות.

רבים מאמינים שמדובר בפעולת חיקוי קלאסית. הרבה פעמים אנחנו לא מחקים באופן לא מודע אנשים שנמצאים מולנו. כאשר אנחנו יושבים מול אדם שמסכל רגלים, נרגיש גם אנחנו צורך לשים רגל על רגל. כך גם כשמישהו מתגרד, משחק בשיער או משפשף את העיניים.

ידוע שחיקוי הוא מנגנון חשוב שדרכו אנחנו לומדים, וייתכן שהחיקויים המוזרים האלה הם תוצר לוואי שלו. רבים מקשרים את למידת החיקוי, לפעילותם המיוחדת של “תאי המראה”, תאים מיוחדים שנמצאים במוח שלנו ופועלים הן כשאנחנו מבצעים פעולה מסוימת, והן כשאנחנו צופים באדם אחר מבצע את אותה הפעולה. לא מפתיע לחשוב שתאים אלו קשורים גם לכך שפיהוקים מדבקים.

מדענים רבים רואים ב”דיבוק” של הפיהוק כאקט של אמפתיה. באופן מעניין, פיהוק מדבק נמצא בעיקר אצל חיות חברתיות כמו קופים וכלבים. אצל בני אדם “הדבקות” מפיהוק מופיעה רק החל מגיל 4, גיל בו מתגבשת הבנה של אמפתיה וקריאת רגשות. ישנן עדויות שלפיהן אנשים עם לקויות באמפתיה (כמו למשל אוטיזם), “נדבקים” פחות מפיהוקים, אולם יש ביקורות כלפי הניסויים האלה, יש כאלה שטוענים שזה מכיוון שלוקים באוטיזם יוצרים פחות קשר עין. כמו כן, אנחנו נוטים לפהק יותר בתגובה לפיהוק של אדם מוכר מאשר אדם זר, ולא רק אנחנו, גם שימפנזות, ואפילו כלבים נוטים לפהק יותר כשהם צופים בבעלים שלהם מפהק, מאשר באדם שהם לא פגשו מעולם.

בין אם מדובר בסוג מסוים של למידה, בדרך להביע אמפתיה אחד כלפי השני, או שמא במשהו אחר שמכיל בתוכו את הסיבות האלה, פיהוק מדבק היא תופעה מוזרה ומדהימה. למעשה, הרבה פעמים לא צריך לראות ממש מישהו מפהק, אלא רק לשמוע פיהוק, או לדבר על פיהוק, וכן, ייתכן שמספיק לקרוא את הפוסט הזה וגם אתם תרצו לפהק פיהוק גדול ואיכותי. אז לכו על זה!

 

לכתבה שלי בדה-מרקר

Bettmann / CORBIS / Getty Images