למה חלקנו ימנים וחלקנו שמאליים?

היום חל יום השמאליים הבינלאומי, וזו הזדמנות נהדרת לדבר על התופעה המעניינת הזו, ולהבין מאין היא באה. כ-10% מהאוכלוסייה הם שמאליים, ומכיוון שהם מיעוט, לא תמיד קל להיות שמאלי. כלים שונים שאנחנו משתמשים בהם מותאמים יותר לשימוש של ימניים, ושמאליים נאלצים להסתגל אליהם או לקנות מוצרים יקרים יותר שיתאימו להם.

אנחנו יודעים כיום שלבחירת היד הדומיננטית יש בסיס מורש – לאדם שנולד לשני הורים שמאליים יש סיכוי גבוה יותר להיות שמאלי ממי שרק אחד מהוריו שמאלי, והסיכוי להיוולד שמאלי כששני הוריך ימניים הוא קטן מאוד. עם זאת, אף שיש בסיס תורשתי, הוא לא בהכרח גנטי (ויש הבדל חשוב בין השניים). תאומים זהים, אשר חולקים את אותו הדנ”א, יכולים להיות בעלי יד דומיננטית שונה. אנחנו עדיין לא יודעים לשים את האצבע בוודאות על הגורמים שמכריעים אם אדם יוולד שמאלי או ימני.

אחת התיאוריות המקובלות יותר שמסבירה למה רובנו ימניים קשורה למוח. בתחומים רבים מערכת היחסים בין המוח לגוף היא קונטרה-לטרלית, כלומר, החצי הימני של קליפת המוח אחראי על השליטה בצד שמאל של הגוף (וגם מעבד את המידע שמגיע ממנו), וההפך.
כך למשל, אזורי השפה שבמוח נמצאים אצל רובנו המוחלט בעיקר בחצי השמאלי של קליפת המוח. מאחר שהחצי השמאלי של קליפת המוח שולט על יד ימין, ייתכן מאוד שנוצרה העדפה אבולוציונית לתקשורת ביד ימין, מה שהפך את היד הזו לדומיננטית יותר. זו אולי יכולה להיות הסיבה שבגללה דומיננטיות ידית לא מופיעה אצל אף אחד מאחינו הקופים, אלא רק אצל בני האדם.
אצל יותר מ-99% מהימניים אזורי השפה אכן נמצאים בצד שמאל של המוח. אבל אצל שמאליים האחוזים הרבה יותר נמוכים. רק אצל כ-70%-80% מהם אזורי השפה נמצאים בצד שמאל. אצל השאר הם נמצאים או בימין, או בשני הצדדים של קליפת המוח. מה שמחזק מאוד את הקשר בין התפקוד של המוח לבין הדומיננטיות הידית.

אך למרות הכל, ישנו יתרון אבולוציוני בלהיות שמאלי בעולם של ימנים. זה בא לידי ביטוי בעיקר בהתמודדויות. כשלוחמים מתנסים בקרבות בעיקר מול לוחמים ימניים אחרים הם מפתחים טכניקות שמבוססות על היכולות של אלה שעומדים מולם. כשהם יאלצו להילחם מול אדם שמאלי, הם ייתקלו פתאום בטכניקה אחרת שהם לא רגילים להלחם נגדה, והכף תטה לטובת הלוחם השמאלי. אנחנו מכירים את סיפורו של אהוד בן גרא מהתנ”ך, אבל רואים את זה גם בימינו. בבייסבול, למשל, 50% מהחובטים הטובים בעולם הם שמאליים, הרבה מעל שיעורם באוכלוסייה, ועכשיו גם אפשר להבין למה.

ועוד חדשות משמחות קטנות לשמאליים שבינינו: 8 מבין 45 נשיאי ארה”ב היו שמאליים, אולי זה מעיד משהו על הסיכויים שלכם להפוך למנהיגים, וגם אם לא, אאחל לכם חג שמח.

 

 

לכתבה שלי בדה-מרקר

בתמונה: פרוסת מוח מאונ’ סן דייגו, קרדיט ל-Bloomberg