למה אנחנו לא צריכים לפחד מסיפורים על אנשים שקיבלו חיסון ומתו באותו היום?

מפחיד לשמוע על מישהו שנפטר ממש לאחר שהוא קיבל את החיסון לקורונה. ייתכן שיצא לכם לקרוא סיפור כזה, אולי אפילו באמצעי התקשורת, שאוהבים ליצור הרים מעכברים רק כדי לקבל עוד קצת טראפיק. אבל לפני שקופצים למסקנה שהחיסון מסוכן, חישוב פשוט מגלה כי אין קשר בין החיסון למוות.
 
בכל יום בישראל המון בני אדם לובשים חולצות שחורות, אני בטוח שקרו לא מעט מקרים שבהם אדם לבש בבוקר חולצה בצבע שחור – ונפטר באותו היום. אם כן, מדוע איננו חושבים שלבישת חולצה שחורה גורמת למוות? כי אנחנו מבינים שעצם העובדה ששני הדברים האלה קרו בסמיכות לא מעידה על כך שהם קשורים. אם כל כך הרבה אנשים לובשים חולצות שחורות, לא יפתיע שבאופן אקראי יקרה מצב שמישהו ימות כשהוא לבש חולצה שחורה.
 
אותו הדבר נכון לגבי החיסון לקורונה. מבצע החיסונים מאוד מקיף ומאוד מהיר, בשבועיים האחרונים התחסנו כבר כ-10% מהאוכלוסיה, כך שקצב ההתחסנות בשבוע האחרון הסתכם בכמעט 100 אלף איש ביום.בהערכה גסה מאוד, כמות האנשים שמתים מדי יום בישראל מסתכמת במספר תלת-ספרתי, נניח 100, לשם הפשטות.
 
השאלה שאנחנו צריכים לשאול את עצמנו היא מה הסיכוי שבאופן אקראי, אחד מאותם 100 איש שמתים מדי יום יהיה גם אחד מאותם ה-100 אלף שהתחסנו באותו היום. אם הסיכוי הוא קטן מאוד, ובכל זאת אנחנו רואים שהתופעה נפוצה – צריך לחשוד. אבל אם הסיכוי שזה יקרה גדול מאוד, סביר יותר שאין קשר בין השניים.
 
יש חישוב סטטיסטי פשוט מאוד שאפשר לבצע כדי למדוד את הסיכוי, הוא נקרא “מבחן היפרגאומטרי”. כשעושים זאת, מגלים שהסיכוי שביום ממוצע ימות אדם כלשהו שקיבל חיסון לקורונה הוא בערך 33%. כלומר, גם אם אין קשר בכלל בין החיסון לבין מוות, כל בערך שלושה ימים בממוצע ימות מישהו שקיבל באותו היום חיסון לקורונה. כל זאת לאחר שהתעלמנו מהעובדה שנכון לרגע זה, מתחסנים בעיקר מבוגרים ואנשים שבקבוצת סיכון, כלומר אוכלוסייה שהסיכוי שלה למות הוא מעט גבוה יותר מהממוצע. המשמעות היא שהסיכוי שאדם שקיבל חיסון ימות באקראי – אפילו גבוה יותר משהוצג. המסקנה ברורה: אין סיבה להתרגש כששומעים על אדם שנפטר ביום שבו הוא קיבל חיסון. זה טבעי כמו אדם שנפטר כשהוא לובש חולצה שחורה.
 
אנחנו צפויים להיתקל בתופעה הזו רבות בחודשים הקרובים. מכיוון שכל כך הרבה אנשים הולכים להתחסן, וכל כך הרבה דברים הולכים לקרות לאנשים שהתחסנו, אנחנו כנראה נשמע על כל מיני סיפורים שקרו למישהו שקיבל חיסון באותו יום. זכרו תמיד את האנשים שלובשים חולצה שחורה. בקבוצה כל כך גדולה באוכלוסיה תמיד יהיה מישהו שיקרה לו משהו מוזר. קחו את זה כתרגיל מחשבתי. תמיד תחליפו את המשפט “מישהו התחסן וקרה לו X” במשפט “מישהו לבש הבוקר חולצה שחורה וקרה לו X”, אם המשפט השני לא מבהיל אתכם, כנראה שגם המשפט הראשון לא אמור לעשות זאת.
 
וכתמיד, חשוב לזכור ששני דברים המתרחשים בסמיכות אינם בהכרח קשורים זה לזה. לכן, תמיד צריך להזהר לפני שמסיקים מסקנות כלליות מסיפורים על אדם אחד.
 
ובנימה זו אספר שקרובת משפחה שלי התחסנה לקורונה בשבוע שעבר, ובאותו היום התבשרה על כך שהיא קיבלה בונוס נדיב מאוד ממקום עבודתה. אז כדאי להתחסן, כי יכול להיות שהחיסון גורם להעלאה במשכורת.
 
אם הנושא מעניין אתכם ואתם רוצים לתמוך בבלוג, לעזור לו לצמוח ולקבל מגוון הטבות, אני מזמין אתכם להצטרף לתמיכה בפטריאון, עוד פרטים כאן
 
חיסון נגד קורונה מוענק לאישה בבית אבות בסקוטלנד
צילום: RUSSELL CHEYNE/רויטרס
שון פן בחולצה שחורה. נמצא בקבוצת סיכון?
צילום: REUTERS