למה אין לכם אונה שמאלית?

המוח שלנו הוא סימטרי ברובו, וגם קליפת המוח שלנו מחולקת לשני חלקים. איך קוראים לכל אחד משני החלקים האלה? אם תשאלו את האדם הממוצע ברחוב, הוא בטח יגיד לכם: “האונה השמאלית והאונה הימנית”. ואם גם אתם חשבתם ככה, אני מצטער לספר שטעיתם. פינת #מה_ההבדל החדשה שלנו עושה סדר.

לשני החצאים של קליפת המוח קוראים “המיספרות”. המילה הזו נגזרת מהמילה היוונית “המיספריון” שמשמעותה, באופן לא מפתיע, היא חצי כדור. זו גם הסיבה שהשם העברי למילה המיספרה הוא “חצידור”.

המוח אכן מחולק גם לאונות. יש לנו ארבע אונות (מצחיק, אבל קל לזכור ככה) שמרכיבות יחד את קליפת המוח. האונות נקראות בעברית על שם האיזור בגולגולת שמאחוריו הן נמצאות: מצחית, רקתית, עורפית וקודקודית (ובלועזית: פרונטלית, טמפורלית, אוקסיפיטלית ופריאטלית בהתאמה). ובתמונה המצורפת תוכלו לראות את הגבולות בין האונות השונות. למעשה, מכיוון שהחלוקה לאונות היא שונה מהחלוקה להמיספרות, המשמעות היא שכל ארבע האונות נמצאות בכל אחת משתי המיספרות המוח (הרי אמרנו כבר שהמוח סימטרי).

הסיבה שהתחלנו להתייחס להמיספרות כאונות כנראה תלויה בעובדה שהמילים “המיספרה” ו”חצידור” לא כל כך קולחות. ואם אתם מרגישים כך אבל עדיין רוצים לדייק מדעית, אפשר פשוט להגיד “החצי הימני” ו”החצי השמאלי” של המוח. אבל אל תכניסו אונות לא מתאימות במקומות לא נכונים.

אני רוצה להודות לתומכי הפטריאון של הבלוג, ובראשם למתן רינג, עינבל רמות, ומייקל קניגס, התומכים המובילים. אם התוכן עניין אתכם, אני מזמין אתכם להפוך גם לתומכים, לעזור ל”סיור מוחות” לצמוח ולקבל מגוון רחב של הטבות כמו תכנים בלעדיים, יכולת להשפיע על הנושאים וצפייה בפוסטים לפני כולם. פרטים נוספים כאן

ארבע אונות המוח (מקור: Sebastian023 מתוך ויקיפדיה)