כמה זמן לוקח מהרגע שאנחנו שותים מים עד שצריך ללכת לשירותים?

הרבה פונים אלי עם כל מיני שאלות מדעיות. מתוכן, יש סוג אחד שאני אוהב במיוחד: שאלות מוזרות או משעשעות שמאחוריהן מסתתרות תובנות חשובות על הגוף שלנו; שאלות שגורמות להרמת גבה בהתחלה, אבל כשמעמיקים בהן מתברר שבעצם הן משמעותיות למדי לחיי היום-יום. אחד הפטרונים של הבלוג הציג בפניי תהייה מעניינת שכזו: “לפעמים אני קם באמצע הלילה”, כתב, “ואני גם צמא וגם צריך ללכת לשירותים. מה כדאי לעשות קודם? האם המים שאשתה ‘יתבזבזו’ מיד בשירותים?”

ובכן, בבסיס השאלה הזו עומדת בעצם השאלה כמה זמן לוקח למים להגיע מהפה שלנו לשלפוחית השתן. התשובה לכך היא שאין פרק זמן קבוע. יש הרבה גורמים שיכולים להשפיע על התהליך. ולמרות זאת, אנסה להסביר ולתת הערכת זמנים.

מים, בדיוק כמו מזון, נכנסים קודם כל למערכת העיכול שלנו. היא אחראית על עיבוד ופירוק כל מה חשוב לנו ואז סופגת אותם למחזור הדם כדי שהגוף יוכל ליהנות מהם. מזונות שונים מבלים פרק זמן שונה במערכת העיכול: ככל שהמזון קשה יותר לעיכול, כך התהליך יהיה ארוך יותר ולעתים יגיע גם למספר דו-ספרתי של שעות. במקרה של מים מדובר בתהליך קצר מאוד. פרק הזמן שעובר מרגע ששתינו עד שהמים נספגים למחזור הדם יכול להיות גם חמש דקות (אם כי לרוב הוא מעט ארוך יותר).

כמובן שאיננו שותים מים רק כדי לשלוח אותם אל שלפוחית השתן. המים (כ-60% מגוף האדם) חשובים לאינספור תהליכים ושומרים על תפקודו התקין של הגוף. במקביל, הכליות מפקחות את מצב המים, מווסתות את ריכוזם של חומרים שונים בתוכם, ועוסקות בסינון וניקוי פסולת. הכלי המרכזי שעומד לרשותן בתהליך השליטה והוויסות הזה הוא השתן, שמאפשר לנו להוציא מהגוף את מה שלא צריך.

מהסיבה הזו, לא מעט דברים יכולים להשפיע על פרק הזמן שעובר מהרגע שבו המים נכנסים לגוף עד שהם יוצאים ממנו. אחד מהם הוא עד כמה השלפוחית שלנו מלאה. ככל שאנחנו שותים יותר, כך נרגיש מהר יותר את הצורך ללכת לשירותים. אם אנחנו שותים מים כשהשלפוחית מלאה, ייתכן שתוך 15-10 דקות נרגיש צורך להתרוקן. אבל אם ריקה, לפעמים נרגיש את הצורך רק בעוד כמה שעות.

גם מזג האוויר משחק תפקיד בתהליך הזה. כשאנחנו מזיעים, אנחנו מאבדים נוזלים. זו גם הסיבה לכך שכשקר בחוץ אנו הולכים לשירותים יותר. בימים כאלה כמעט לא מזיעים, ולכן הדרך המרכזית שבה הגוף מסלק את עודפי הנוזלים שלו היא מערכת השתן. ככל שאנחנו מזיעים יותר, כך הגוף ינסה לשמר את הנוזלים בגוף ולא לאבד אותם.

ישנם גורמים ומנגנונים נוספים שמשפיעים על מעגל המים בגוף, ולכן אין תשובה אחת לשאלה שבראשית המאמר. במצב המתאים, מים יכולים בהחלט לנוע מהר ולהגיע תוך עשר או עשרים דקות לשלפוחית השתן. כך או אחרת, מכיוון שתהליך הספיגה וניצול המים בגוף מהיר יותר מזה של מזון, חשוב לשתות באופן קבוע לדאוג לאספקה שוטפת של מים.

אני רוצה להודות לתומכי הפטריאון של הבלוג, ובראשם למתן רינג, עינבל רמות, מייקל קניגס, שרה עטיה, ותומר כהן, התומכים המובילים. אם התוכן עניין אתכם, אני מזמין אתכם להפוך גם לתומכים, לעזור ל”סיור מוחות” לצמוח ולקבל מגוון רחב של הטבות ותכנים בלעדיים, יכולת להשפיע על הנושאים וצפייה בפוסטים לפני כולם. פרטים נוספים כאן